پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی به عنوان مرجع تعیین شد

N_347.jpg

 

کشاورزی آینده جهان: 28/12/1401

موسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد: سامانه نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی (نیاز آب) کشور به عنوان سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان تعیین شد.

موسسه تحقیقات خاک و آب از سوی وزیر جهاد کشاورزی سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور (نیاز آب) به عنوان "سامانه مرجع نیاز آبی گیاهان" تعیین و به کلیه نهادهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

موسسه تحقیقات خاک و آب مسوول تهیه دستورالعمل‌های مرتبط، ایجاد بانک اطلاعات نیاز آبی کشور، پاسخگویی به استعلام اشخاص حقیقی، حقوقی، دولتی و دستگاه‌های اجرای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در این خصوص خواهد بود.

سامانه نیاز آبیاری گیاهان زراعی و باغی (نیاز آب) با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی منحصر به فرد در سطح کشور می‌تواند نیاز آبیاری محصولات متفاوت را در شرایط اقلیمی مختلف و در سطح مدیریت کلان آب در بخش کشاورزی تعیین کند. این سامانه بر اساس آخرین روش‌های علمی روز آب مصرفی را در مقیاس‌های مختلف کشت تخمین زده و اطلاعات خرد و کلان را در اختیار مدیران منطقه‌ای قرار می‌دهد، لذا این سامانه با هدف پوشش مساله اصلی و ایجاد سامانه‌ای بر اساس دانش فنی و تخصصی ایجاد شد که بتواند با پشتیبانی از بانک‌های اطلاعات مورد نیاز و همچنین یک مجموعه الگوریتم مقادیر نیاز آبی و آب مصرفی گیاهان را در سطح کشور برآورد کرده و به صورت مستقیم در اختیار بهره‌برداران بخش آب کشاورزی قرار دهد تا بستر بهره‌برداری بهینه از آب در کشاورزی کشور فراهم شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، دارا بودن پایگاه داده‌های بزرگ ملی و بروز برای آب، خاک، گیاه و اقلیم کشور؛ قابلیت دسترسی آسان متناسب با نیاز کاربران و سطوح مختلف بهره‌برداران؛ بومی‌سازی عوامل موثر بر نیاز آبی و آب مصرفی متناسب با شرایط اقلیمی و بهره‌برداری؛ و سامانه تصمیم‌یار عرضه و تقاضای آبیاری برای مدیران و کارشناسان مدیریت منابع و بهره‌برداری از آب، از توانایی‌های مهم سامانه نیاز آب است..................... -کد 347 N

 

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .