شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون استاندار کرمانشاه نسبت به افزایش پدیده اجاره اراضی کشاورزی هشدار داد

 

C_70.jpg

کشاورزی آینده جهان: 8/3/1402

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با هشدار نسبت به بروز و افزایش پدیده ای با عنوان اجاره اراضی کشاورزی گفت: بدون شک تداوم این امر بحران آتی ما در حوزه کشاورزی در استان خواهد بود.

وحید محمدی در جشنواره تخصصی نخود ایران که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: اجاره دادن اراضی کشاورزی که چند سالی است در استان مرسوم شده است موجب نابود شدن زمین‌های کشاورزی شده و هم اکنون به یکی از نگرانی‌های ما در این حوزه تبدیل شده است.

وی یادآور شد: این پدیده موجب شده تا از یکسو این اراضی مورد بهره برداری بی رویه قرار گرفته و از سویی دیگر استفاده بی ضابطه از انواع کودهای شیمیایی در این اراضی مشکلاتی را برای کشاورزان در آینده بوجود آورد که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید اقدامات و سیاست‌های جدی را اتخاذ کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: در بسیاری از مواقع از داشته‌هایی که داریم نمی‌توانیم بخوبی استفاده کنیم در حالی که کشورهای دیگر توانسته اند داشته‌های خود را به ما تحمیل کنند.

محمدی با بیان اینکه خودمان باید به داشته‌های خود ارزش بدهیم افزود: به طور مثال هم اکنون محصولی مانند سویا را که به ما قالب کرده اند مجبوریم کشتی کشتی با صرف هزینه‌های هنگفت وارد کشور کنیم در حالی که از محصولی مانند نخود که یکی از داشته‌های باارزش ما محسوب می‌شود غافل مانده ایم.

وی با بیان اهمیت توسعه صنایع وابسته در حوزه کشاورزی یادآور شد: اولویت ما در پرداخت تسهیلات در استان صنایع وابسته برای تکمیل زنجیره‌های مختلف است.

* از وزارت جهاد کشاورزی گله مندیم

محمدی در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رفت در این جشنواره که نخسیتن همایش در نوع خود در زمینه محصول نخود است که در کشور برگزار می‌شود مسوولانی از وزارت جهاد کشاورزی حضور می‌داشتند افزود: در جشنواره مشابهی که برای یک محصول تزیینی با مساحت زیر کشت سه هزار و ۵۰۰ هکتار اخیر در یکی دیگر از استان‌ها برگزار شد سه معاون وزیر حضور پیدا کردند ولی به همایشی مانند نخود که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد اهمیتی داده نشده است.

وی تاکید کرد: متولی برگزاری این همایش وزارت جهاد کشاورزی بود ولی وقتی خود این وزارتخانه برای برگزاری آن اهمیتی قایل نمی‌شود چطور از دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های دست اندرکار این محصول می‌توان انتظار داشت تا در زمینه کشت و تولید آن نقش آفرینی کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین با انتقاد از موثر نبودن تشکل‌های حوزه کشاورزی اظهار کرد: تقریبا تشکل‌های بخش کشاورزی ما از ضعیف ترین تشکل‌ها هستند چون نقشی که به آنها واگذار می‌شود ضعیف است.

محمدی افزود: پررنگ کردن تشکل‌های کشاورزی به ویژه در بخش زراعت و باغداری باید توسط وزارت جهاد کشاورزی تقویت شود زیرا متولی آنها این وزارتخانه است.

وی همچنین گریزی نیز به اجرای الگوی کشت در کشور زد و یادآور شد: هرچند که الگوی کشت امسال در کشور اجرا شد ولی باید دانست به همین سادگی نیز نمی‌توان محصول جایگزین را به کشاورزان بدون آنکه میزان درآمد و ضررو زیان آنها را در نظر گرفت تعیین کرد.

در حاشیه برگزاری جشنواره ملی نخود، علاوه بر همایش تخصصی نخود، برنامه‌های متنوعی از جمله برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی در محل روستا بازار کرمانشاه نیز در حال برگزاری است.

برگزاری روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان و کارشناسان) و همایش علمی نخود در پردیس کشاورزی دانشگاه رازی از دیگر برنامه‌های ج‌نواره دو روزه نخود در کرمانشاه است.

نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶، C، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می‌تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

از مجموع اراضی کشاورزی استان حدود ۱۶۶ هزار هکتار سالانه زیر پوشش نخود می‌رود و هر سال حدود ۱۲۰ هزار تن نخود از این راضی برداشت می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است............................. ......................... ...... کد 72 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .