شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

هم اکنون یک میلیون تن برنج در مازندران دپو شده و با تداوم روند فعلی دچار خسارت و آسیب می شود

 

 

کشاورزی آیندۀ جهان- 10/ 03/ 1402

به گزارش کشاورزی آیندۀ جهان(کاج پرس)، روز گذشته بحث برنج و انتقادهای نمایندگان مردم استان های شمالی در مجلس به دولت دراین باره داغ بود. عدم اجرای دستورالعمل ممنوعیت واردات این محصول اساسی و پرمصرف طی 5 ماه در فصل برداشت سال گذشته، عدم خرید آن توسط دولت و دپوی حجم قابل توجهی برنج در انبارهای برنجکاران که با شروع فصل گرما در معرض آسیب و آفت هستند و همچنین قیمت پایین خرید این محصول که بعد از گندم و نان اصلی ترین منبع تامین نشاسته و غذای مردم ایران محسوب می شود؛ مهم ترین مباحث مورد انتقاد نمایندگان بود.

در این رابطه صبح دیروز( 9 خردادماه) علی بابائی کارنامی، نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنج باقی مانده روی دست کشاورزان، گفت: درحال حاضر یک میلیون تن برنج در استان مازندران دپو شده و با تداوم روند فعلی دچار خسارت و آسیب می شود و دولت برای آن برنامه ای ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت عنوان کرد: نسبت به عملکرد آقای مخبر در زمینه خرید برنج های باقی مانده روی دست کشاورزان نقد جدی داریم زیرا علی رغم تذکرات نمایندگان خصوصا نمایندگان استان مازندران در مجلس اقدام خاصی انجام نداد و برنامه حمایتی از آنها ارائه نکرد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برنج های باقی مانده روی دست کشاورزان را با قیمت کارشناسی حداقل 43 هزار تومان خریداری کند، ادامه داد: کشاورزان توقع خرید محصول خود با قیمت بالا را ندارند، هرچند با وجود تورم، فروش این محصولات با قیمت 70 هزار تومان نیز صرفه اقتصادی ندارد. کشاورزان نگران از بین رفتن برنج های برداشت شده هستند.

بابائی کارنامی با بیان اینکه حدود یک ماه دیگر فصل برداشت برنج آغاز می شود و اگر تا آن زمان برنج های موجود در انبارها تعیین تکلیف نشوند کشاورزان با مشکل مواجه می شوند، تصریح کرد: کشاورزان رضایت دارند محصول خود را با قیمتی حدود 50 هزار تومان به دولت تحویل دهند این درحالی است که هر کیلوگرم برنج با قیمت 70 هزار تومان وارد کشور می شود، متوجه این سیاست دولت نمی شوم.

 

دولت اگر فعلا 100 هزار تن برنج را از کشاورزان خریداری کند، باقی مانده محصولات نیز به فروش می رسد

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همواره در فصل برداشت به مدت 5 ماه واردات برنج متوقف می شد اما متاسفانه سال گذشته این ممنوعیت اعمال نشد، عنوان کرد: دولت باید مردادماه سال گذشته برنج پرمحصول را از کشاورزان خریداری می کرد.

وی با بیان اینکه دولت در دوسال بیشترین زیانو ضرر را به باغداران مرکبات و برنجکاران استان های شمالی وارد کرد، گفت: دولت اگر فعلا 100 هزار تن برنج را از کشاورزان خریداری کندباقی مانده محصولات نیز به فروش می رسد.

رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی

در ادامه این انتقادها و هشدارها، رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم علی آباد در خصوص برنج باقی مانده روی دست کشاورزان، گفت: علیرغم تاکیدات موجود بر روی حمایت از تولیدات داخلی متاسفانه سال گذشته شاهد واردات بی رویه برنج بودیم و این مسئله باعث شده برنج تولیدی روی دست کشاورزان سه استان گیلان، مازندران و گلستان باقی بماند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولین دولتی با توجه به هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت برنج، باید محصول تولیدی را از کشاورزان داخلی خریداری می کردند، عنوان کرد: برنج های باقی مانده روی دست کشاورزان شمالی با توجه به آغاز فصل گرما و رطوبت بالا دچار آسیب و آفت می شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از پایان فصل برداشت گذشته برنج پر محصول روی دست کشاورزان باقی مانده است، ادامه داد: در حال حاضر برنج پر محصول با قیمتی از کشاورزان خریداری می‌شود که صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.

 

رضا حاجی پور، نمایندۀ مردم آمل

این در حالی است که عصر دیروز، رضا حاجی پور، نمایندۀ مردم آمل در مجلس شورای اسلامی از دستور مخبر، معاون اول رئیس جمهور با قید فوریت مبنی خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان توسط وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم و تحقیقات و فناوری خبر داد.

حاجی پور گفت: در این باره با توجه به مشکلات به وجود آمده طی 10 ماهی که از زمان برداشت برنج می گذرد از طریق رئیس جمهور و معاون اول پیگیری هایی داشته ایم، آقای مخبر صبح امروز با قید فوریت دستور دادند تا وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: این انتظار را داریم که پس از این دستور معاون اول رئیس جمهور وزارتخانه های نام بردهو سایر وزارتخانه ها اقدام به خرید برنج کنند زیرا با رسیدن فصل گرما محصول باقی مانده بر روی دست کشاورزان شمالی دچار آفت شده و از بین می رود، برنج ها با توجه به کیفیتی که دارند و هزینه تولید آن باید با قیمت مناسبی خریداری شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

حاجی پور با اشاره به اینکه تولید هر کیلوگرم برنج با روش سنتی حدود 70 هزار تومان و به روش مکانیزه حدود 60 هزار تومان برای کشاورزان هزینه دارد، افزود: هزینه کارگر در شمال کشور از روزی 800 هزار تومان تا 1 میلیون تومان بود، با این شرایط و قیمت پایین محصول کشاورزی که یک هکتار زمین دارد چگونه می تواند امرار معاش کند.

 

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .