پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

درآمد 700 میلیون دلاری صادرات لبنیات

 

C_94.jpg

کشاورزی آینده جهان: 10/3/1402

سال گذشته صادرات لبنیات به حدود 26 کشور دنیا درآمدی 700 میلیون دلاری برای کشورمان داشت که این میزان با توجه به صادرات حدودا چهار میلیارد دلاری محصولات کشاورزی گویای آن است که بیش از 20 درصد صادرات این محصولات به فرآورده‌های لبنی اختصاص دارد.

بازار لبنیات از جمله بازارهایی است که در یکسال اخیر و پس از اصلاح ارز ترجیحی هیچ‌گونه افزایش نرخی به خود ندیده است. به‌طوری که طی این مدت، تمام شیر موجود دامداران توسط کارخانجات لبنی خریداری شده و با تبدیل شدن به انواع محصولات لبنی روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

با این حال اما افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های دامی سبب شد که دامداران تقاضای پول بیشتری از کارخانجات لبنی برای شیر تولیدی خود داشته باشند. از این رو کارخانجات لبنی نیز خواستار افزایش قیمت محصولات لبنی و تعیین تکلیف قیمت شیر شدند.

در چنین شرایطی سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای نرخ 15 هزار تومان را برای شیر تعیین و آن را به ستاد تنظیم بازار ارجاع داد. با این حال این ستاد همچنان قیمت نهایی شیر را اعلام نکرده است.

با این حال کارخانجات لبنی همچنان به دنبال آن هستند که با افزایش قیمت لبنیات، بتوانند در سال مزین به رشد تولید بر میزان تولید خود بیافزایند تا از این طریق هم بازار داخل را تامین کنند و هم انواع فرآورده‌های لبنی را روانه دیگر کشورها کنند.

سال گذشته صادرات لبنیات به حدود 60 کشور دنیا درآمدی 700 میلیون دلاری برای کشورمان داشت که این میزان با توجه به صادرات حدودا 4 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی گویای آن است که بیش از 20 درصد صادرات این محصولات به فرآورده های لبنی اختصاص دارد.

آمارهای گمرک نشان می دهد که در فروردین ماه سال جاری 48 هزار تن انواع لبنیات به ارزش 62 میلیون دلار یا 2 هزار و 296 میلیارد و 804 میلیون و 480 هزار تومان از کشورمان صادر شده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک هزار و 467 میلیارد و 747 میلیون و 828 هزار تومان از کشور صادر شده بود.

به این ترتیب می‌توان گفت صادرات لبنیات به لحاظ وزنی نسبت به بازه زمانی سال گذشته تغییری نداشته، ولی به لحاظ ارزش دلاری دو میلیون دلار کاهش و به لحاظ ارزش ریالی با رشد 56 درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، از طرف دیگر باید به این نکته اشاره کرد که انواع فرآورده‌های لبنی کشورمان به مقاصد 26 کشور جهان شامل اتریش، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، آلمان، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، رومانی، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان و هلند صادر شده است که این امر نشان دهنده آن است که با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی دو کشور به مقاصد صادراتی لبنیات اضافه شده است............... . ............................... کد 94 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .