پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب اعلام کرد:

تدوین بیش از 50 عنوان دستورالعمل کاربردی مصرف کود

 

C_95.jpg

کشاورزی آینده جهان: 10/3/1402

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب از تدوین بیش از 50 عنوان دستورالعمل کاربردی مصرف کود برای محصولات زراعی و باغی خبرداد.

فرهاد مشیری رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب در گفتگویی درباره اثرات حاصلخیزی و تغذیه گیاه بر توسعه کشاورزی و کارهایی که در این زمینه انجام شده است، گفت: حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از معیارهای اصلی ما در تولید گیاه و توسعه کشاورزی است. در مقیاس جهانی هم حدود 35 تا 55 درصد از تولید محصولات کشاورزی وابسته به مصرف انواع کود است. کودها مهم‌ترین مواد حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه هستند. در داخل کشور هم تقریبا همین اعداد به دست آمده است.

وی افزود: آخرین مطالعه‌ای که درباه اهمیت بحث مدیریت تغذیه داشتیم، نسبت به آنچه که در کشور معمول بوده وقتی به صورت بهینه و با توجه به دستور العمل‌هایی که موسسه تحقیقات خاک و آب منتشر کرده است از کود استفاده می‌کنیم، حداقل به 20 درصد افزایش عملکرد می‌رسیم.

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب ادامه داد: این امر نشان می‌دهد، اجرای دستور العمل‌هایی که منتج از پژوهش‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب است، می‌تواند کمک کار کشور در تولید محصولات کشاورزی باشد. از منظر بهینه‌کردن تغذیه گیاه در محصولات مختلف، در محصولات زراعی و گیاهی هم این مطالعه را داشتیم؛ و نتایج این مطالعات اثرات مطلوب مدیریت مصرف کود را در چندین محصول باغی نشان می‌دهد.

مشیری گفت: در موسسه تحقیقات خاک و آب از سال 1330 که مطالعات خاکشناسی در کشور آغاز می‌شود، همزمان مطالعاتی برای بررسی اثر بخشی مصرف کودها شکل می‌گیرد، بنابراین یک سابقه طولانی در این حوزه وجود دارد. البته این امر، در این تاریخ با همکاری کارشناسان فائو در ایران اتفاق افتاده است از آن زمان به بعد، بخش پژوهشی حاصلخیزی خاک، توسعه بسیاری پیدا کرده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، وی تاکید کرد: در مقیاس ملی سالانه آزمایش‌هایی برگزار می‌شود که اثر بخشی مصرف کودها و مدیریت مصرف کود را سنجش می‌کند، در نهایت نتایج این سنجش‌ها به صورت دستورالعمل‌های کاربردی منتشر می‌شود. دستورالعمل‌های ما هم بیشتر در نشریاتی که در دهه اخیر منتشر شده، درج شده است. بیش از 50 عنوان دستورالعمل برای محصولات مختلف زراعی، باغی و گلخانه‌ای تهیه کردیم. همه این موارد از عمده فعالیت‌های ما در موسسه تحقیقات خاک و آب برای مدیریت بهینه مصرف کود است................. . .............................. کد 95 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .