پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد:

افزایش ۴۰۰ میلیون دلاری حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال جاری

 

C_100.jpg

کشاورزی آینده جهان: 11/3/1402

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد با توسعه روابط کشاورزی ایران و ترکمنستان بتوانیم حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را از ۹۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار در سال جاری ارتقا دهیم.

«سیدمحمد آقامیری» در دیدار با « آنا گلدی یازف میرادف» معاون رییس کابینه وزرا در امور کشاورزی و منابع آبی کشور ترکمنستان ضمن خیرمقدم به همتای ترکمنستانی و هیات همراه افزود: ایران و ترکمنستان ریشه های فرهنگی بسیاری داشته و دو کشور در زمینه همکاری های اقتصادی سابقه طولانی دارند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: هر دو کشور مستعد برای کشاورزی هستند و زمینه های گوناگونی برای همکاری دوجانبه در بخش کشاورزی دارند و می توانیم این روابط را بیش از پیش ایجاد کرده و توسعه دهیم.

آقامیری تصریح کرد: در سال های اخیر دو کشور روابط تجاری رو به رشدی را با یکدیگر داشته‌اند که امیدواریم بتوانیم آن را بش از پیش توسعه دهیم.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۹۰ میلیون دلار تجارت دوجانبه بین ایران و ترکمنستان انجام شده که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد تجارت داشته ایم اما با توجه به ظرفیت های دو کشور، رقم اندکی محسوب می شود .

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار می رود با توسعه روابط تجاری بین دو کشور در بخش کشاورزی بتوانیم حجم مبادلات تجاری را از ۹۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار در سال جاری برسانیم.

وی افزود: آمادگی داریم، در زمینه راهکار افزایش مبادلات تجاری کشاورزی متناسب با ظرفیت های دوکشور به ویژه در بخش میوه، سبزی و صیفی، خوراک آبزیان و واردات گوشت از ترکمنستان، ایفای نقش ترانزیتی محصولات کشاورزی ترکمنستان به کشورهای هدف، امضای موافقت نامه و پیش نویس سند یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت دام اعلام آمادگی می کنیم.

آقامیری با اشاره به امضای موافقت نامه همکاری حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در زمینه توسعه زیرساخت های نظارتی بهداشتی و توسعه مناسبات قدم های مثبتی برداریم.

وی ادامه داد: در زمینه همکاری‌های دوجانبه تحقیقاتی در بخش‌های مختلف کشاورزی، تشکیل و برگزاری کمیته مشترک همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی و تبادل نظر فنی و آموزشی ما بین هیئت‌های فنی دو کشور، همچنین امضای سند یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی با کشور ترکمنستان که بیش از ۱۰ سال از امضای آن گذشته است، اعلام آمادگی می کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: این جلسه مقدمه‌ای برای توسعه روابط، اشتراک ظرفیت های کشاورزی و برنامه ریزی برای توسعه این همکاری ها باشد.

آمادگی ترکمنستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری کشاورزی با ایران

«آنا گلدی یازف میرادف» معاون رئیس کابینه وزرا در امور کشاورزی و منابع آبی کشور ترکمنستان در این دیدار گفت: تجارت در دوکشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید همکاری را به نحوی پیش ببریم که به نفع هر دو طرف باشد.

وی افزود: ما تولیدکنندگان خصوصی و اتحادیه تاجران داریم که دولت در این بخش دخالتی ندارد و این اتحادیه آمادگی همکاری با ایران را دارد.

میرادف با بیان اینکه حوزه کشاورزی شامل چندین بخش از جمله دامپزشکی، قرنطینه می شود، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی افزود: ترکمنستان محصولات بسیاری تولید و صادر می کند که آمادگی کامل برای صادرات و تبادل این محصولات با ایران را داریم......................... . ............................ کد 100 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .