جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اقدام مهم در شناسایی مشکلات واردات برنج و حذف گلوگاه فساد در کشور

 

C_108.jpg

کشاورزی آینده جهان: 13/3/1402

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، از سیستمی شدن ثبت سفارش کالای استراتژیک برنج خبر داد و گفت: این اقدام مهم در فاز نخست برای شناسایی مشکلات واردات برنج و حذف گلوگاه فساد در کشور اجرایی می‌شود.

«میثم جاهدی» در این خصوص اعلام کرد: با توجه به ساختار جدید و نظر شورای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بر شفافیت و تسهیل امور بازرگانان، تجار و فعالان امنیت غذایی مردم؛ مهمترین حلقه اولیه، شفاف‌سازی در زمینه ثبت سفارشات است که در این راستا با سیستمی شدن ثبت سفارش‌ شرکت‌ها، قابلیت رصد دقیق و حل مسایل با سرعت وجود دارد.

وی بیان‌داشت: کالای استراتژیک برنج به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی و مصرفی مردم و آخرین کالای اصلی و ارزبر در کشور است که تاکنون ثبت سفارشات آن به دلیل پیچیدگی‌های خاص و متفاوت با سایر کالاها، به صورت دستی و محاسبه‌ای اولیه انجام می‌شده است.

این مسوول توضیح‌داد: سیستمی شدن به معنای بررسی خودکار فرمت‌های ثبت سفارش شرکت‌ها براساس مبانی تعریف شده (اعم از بررسی اصالت مدارک و سقف قیمتی و سایر موارد موثره) و تایید یا رد خودکار و حذف فرایند چالشی بررسی دستی و احتمال نسبی خطای انسانی است که به زودی در محصول برنج اجرایی می‌شود.

جاهدی به پیگیری مستمر و برگزاری نشست‌های هماهنگی و فنی بین دستگاه‌ها با حضور مدیران وزارت صمت (سامانه جامع تجارت)، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و وزارت جهاد کشاورزی در سوم خرداد ماه اشاره کرد و اظهارداشت: مقرر شد با همکاری بین‌دستگاهی، سیستمی شدن ثبت سفارشات برنج از اواخر خرداد امسال اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سیستمی شدن ثبت سفارشات برنج با تاخیر پنج ساله از توافق قبلی انجام می‌شود، ادامه‌داد: این تاخیر باعث بروز مشکلات عدیده کمبود یا بیش‌بود ثبت سفارشات سالیانه، عدم محاسبه دقیق سهم بازار شرکت‌ها و عدم امکان رصد مناسب جریان ورود کالا به کشور (غیر از مسایل ارزی) شده و مورد انتقاد واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته بود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، جاهدی تصریح کرد: فاز نخست اجرای این پروژه طبق توافق با مدیران مرتبط سامانه جامع تجارت و سازمان غذا و دارو، مقرر شده تا از اواخر ماه جاری در محصول برنج اجرایی شود که این مهم گام موثری در مدیریت مناسب و بررسی جریان ورود کالا به کشور و عمل به قانون ضد انحصار و مبارزه با فساد و شفافیت خواهد بود......................................... . ........................... کد 108 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .