پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت:

کاشت یک میلیارد درخت حداقل به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 

C_112.jpg

کشاورزی آینده جهان: 13/3/1402

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته با وجود داشتن بخشی از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در سازمان منابع طبیعی، اما اجرای این طرح به حداقل ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

«علی علیزاده علی آبادی» در نشست خبری درباره فواید و مشکلات کاشت یک میلیارد درخت در کشور افزود: قرار است پول اجرای این طرح از طریق مشارکت های مردمی، بخش خصوصی و شرکت ها تامین شود، البته ردیف بودجه اندکی برای آن تصویب شده است.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اظهارداشت: از سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و وزیر جهاد کشاورزی این طرح ملی کلید خورد و مورد موافقت حاکمیت و نظام قرار گرفت و در سال ۱۴۰۲ در دست اجرا قرار گرفت.

به گفته وی، در این طرح مقرر شد ظرف مدت چهار سال یک میلیارد درخت کاشته شود بنابراین موسسه تحقیقات جنگل ها از هر طرح احیا و توسعه جنگل ها که می‌تواند منجر به زراعت چوب شود و از قاچاق چوب جلوگیری کند، حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق چوب را نمی توانیم نادیده بگیریم اضافه کرد: در واقع بخشی از طرح کاشت یک میلیارد درخت به منظور زراعت چوب است تا به تولید چوب مورد نیاز کشور کمک شود.

علیزاده افزود: این طرح با جلب حمایت مقامات عالی رتبه کشور آغاز شده و قرار است با استفاده از ظرفیت های دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مشارکت مردمی انجام شود تا توجه مردم به منابع طبیعی بیش از پیش جلب شود.

وی وظیفه موسسه تحقیقات جنگل ها را حمایت و حفاظت از توسعه جنگل های کشور دانست و گفت: موسسه تحقیقات جنگل ها از کلیات این طرح حمایت می‌ کند اما ایراداتی بر اجرای آن وارد است که می تواند با توصیه های کارشناسی انجام شود و همه دستگاه ها و مردم ملزم به رعایت دستور العمل های علمی اجرای این طرح هستند تا طرح با موفقیت اجرایی شود.

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: کاشت یک میلیارد درخت طی مدت زمان چهار سال عملی و قابل اجرا است در کشور ما به اندازه کافی ظرفیت مکانی لازم برای اجرای این طرح وجود دارد به طوری که اکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار ظرفیت توسعه جنگل در کشور و ظرفیت های فراوانی برای احیا جنگل ها داریم.

وی افزود: بنابراین می توانیم به راحتی طرح کاشت یک میلیارد درخت را در کشور با رعایت ضوابط علمی اجرا کنیم هر چند که با توجه به برخی محدودیت های ممکن است مدت زمان اجرا افزایش یابد.

علیزاده اظهارداشت: نهال ها باید متناسب با شرایط زیست محیطی مناطق مختلف کشور باشد به طوری که در غرب کشور به طور عمده بلوط، زالزالک و بنه ، در شمال کشور انواع بلوط، ممرز،راش و برخی برگ سوزنی ها ، در مناطق مرکزی کشور زیتون تلخ، زبان گنجشک و اقاقیا و در جنوب کشور درختان حراء، مانگرو، اکالیپتوس، کنار و کهور کاشته خواهد شد.

وی گفت: اکنون اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت شاید نسبت به تولید کالاهای اساسی و ضروری کشاورزی منطقی نباشد اما باید بدانیم که برای داشتن تولید پایدار محصولات کشاورزی باید منابع طبیعی خوبی داشته باشیم.

علیزاده ادامه داد: منابع طبیعی کشور ما شامل ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۳ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار بیابان است که باید از هرکدام در جای خود محافظت و مراقبت شود تا خاک و آب را بتوانیم حفظ کنیم.

رییس باغ گیاه شناسی ملی ایران اضافه کرد: کاشت یک میلیارد درخت در کشور می تواند از بروز گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری کرده و هوا را تلطیف کند.

وی یکی از مشکلات عمده حفظ جنگل ها و مراتع را وجود واحدهای دامی در این منابع طبیعی دانست و گفت: اکنون بیش از سه میلیون واحد دامی د رجنگل ها فعالیت دارند که روزانه بخش عمده ای نهال های خودرو در جنگل ها را از بین می برند.

علیزاده ادامه داد: در صورتی که از ورود دام به این مناطق جلوگیری نشود، نهال های جدید از بین خواهند رفت زیرا نهال ها علوفه مناسبی برای دام ها هستند.

وی افزود: بنابراین اگر دام را از جنگل ها خارج کنیم می توانیم میلیاردها نهال را نجات بدهیم.

وی با تاکید براینکه تمامی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در این طرح نقش باید داشته باشند اظهارداشت: برخی دستگاه و صنایع و معادن در اجرای این طرح ذینفع هستند به طور مثال وزارت راه و شهرسازی در قبل ایجاد راه و جاده سازی مکلف به کاشت درخت در حاشیه جاده ها و اتوبان ها است و یا صاحبان معادن که اقدام به تخریب محیط زیست می کنند موظف هستند در اطراف خود فضای سبز ایجاد کنند.

به گفته علیزاده در این طرح وزارت نیرو، شهرداری ها، آموزش و پرورش، بسیج و هلال احمر نیز نقش بسزایی خواهند داشت که باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

وی متولی افزایش سرانه مصرف فضای سبز هر ایرانی را شهرداری ها دانست و گفت: اکنون سرانه مصرف فضای سبز به ازای هر ایرانی ۲۰ مترمربع باید باشد اما اکنون به ازای هر ایرانی ۵ متر مربع است که شهرداری ها باید برای آن چاره ای بیندیشند.

علیزاده نقش حفاظت و مراقبت را در اجرای این طرح موثر دانست و افزود: سابقه نشان داده که اگر از نهال های کاشته شده، مراقبت و محافظت نشود احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد به طور حتم انرژی و اعتباری که برای مراقبت از نهال های کاشته شده مورد نیاز است به مراتب از هزینه کاشت آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: بنابراین لازم است که اعتبارات مناسبی برای حفاظت و مراقبت از نهال های کاشته شده در نظر گرفته شود.

طرح کاشت درخت برای تغییر اکوسیستم نیست

رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اجرای این طرح به اکوسیستم مناطق توجه شده است و تغییری در اکوسیستم مناطق ایجاد نخواهد شد، به طوریکه در بیابان ها درخت کاشت نمی شود مگر اینکه به منظور جلوگیری از ریزدگردها و گرد و غبار باشد.

وی اضافه کرد: همچنین در مناطق مرتعی که خود پوشش گیاهی دارد به پوشش گیاهی آن مناطق با حفر گودال برای کاشت درخت دست زده نمی شود.

علیزاده ادامه داد: در طرح کاشت یک میلیارد درخت ، کاشت ۳۰۰ میلیون درخت برعهده دستگاه های دولتی است و مابقی توسط مشارکت مردمی و بخش خصوصی انجام می شود بنابراین دستگاه های دولتی باید برای حفاظت از درخت های کاشته شده اقداماتی انجام دهند.

وی افزود: تامین آب طرح کاشت یک میلیارد درخت قرار است از طریق آب دریا برای درختان مانگرو، آبهای غیرمتعارف و آب سبز خواهد بود بنابراین برای تامین آب این بخش هیچ مشکلی نداریم و قرار نیست از آب شرب یا بخش کشاورزی در این بخش استفاده شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، رییس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: اکنون بخشی از بذور بخش کشاورزی گواهی شده است که تلاش داریم برای تولید نهال این طرح از بذور جنگلی گواهی شده استفاده کنیم.............. ................. ............... . ........................... کد 112 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .