جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آرامش در بازار مرغ خراسان جنوبی

 

C_113.jpg

کشاورزی آینده جهان: 13/3/1402

بازدید میدانی از مراکز عرضه مرغ در بیرجند نشان می‌دهد که در تمامی فروشگاه‌های عمده و خُرد، مرغ گرم با قیمت مصوب وجود دارد و آرامش در بازار مرغ خراسان جنوبی برقرار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مراکز عرضه مرغ گرم در شهر بیرجند از جمله روز بازارهای خیابان پاسداران، توحید و غفاری بازدید میدانی داشتند تا موجودی و قیمت این کالای پر مصرف از نزدیک بررسی شود.

در این بازدید میدانی کمبود مرغ در فروشگاه‌های کلی و جزئی مشاهده نشد و مرغ در فروشگاه‌ها با قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان به شهروندان عرضه می‌شد.

یکی از فروشندگان مرغ در روز بازار گفت: در حال حاضر نسبت به هفته‌های گذشته مشکلی در توزیع مرغ وجود ندارد و حجم توزیع مرغ هم بیشتر شده است.

فروشنده دیگری در خیابان سجادشهر بیرجند اظهار داشت: هفته گذشته و هفته‌های قبل مقدار توزیع مرغ در سطح استان کم بود و عصر مرغ تحویلی تمام می‌شد ولی در هفته جاری وضعیت توزیع مرغ در سطح بازار مناسب است و هیچ کمبودی وجود ندارد.

در حالی اکنون در بازار خراسان جنوبی کمبود و چالشی در زمینه تامین مرغ وجود ندارد که براساس تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با استان‌های همجوار، مرغ با قیمت بالاتر از قیمت آن در خراسان جنوبی عرضه می‌شود.

همین اختلاف قیمت باعث قاچاق مرغ زنده و گرم از خراسان جنوبی به سمت استان‌های همجوار می‌شود با این وجود به دلیل تولید بیش از نیاز داخل استان، کمبود مرغ در خراسان جنوبی وجود ندارد.

علاوه بر قاچاق مرغ گرم از استان، قاچاق مرغ زنده را نیز داریم به گونه‌ای که به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی قاچاق مرغ زنده در ۲ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه و نیم برابری داشته است.

این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حاشیه بازدید میدانی از مراکز عرضه مرغ شهر بیرجند گفت: تولید مرغ گرم در حال حاضر نسبت به ابتدای اردیبهشت‌ امسال در این استان ۲ برابر رشد داشته است.

مهدی جعفری گفت: تولید مرغ ابتدای اردیبهشت ماه روزانه ۶۵ تن بود که در حال حاضر به حدود ۱۳۰ تن در روز رسیده است.

وی بیان کرد: مشاهده شد که در تمامی مراکز عرضه مرکز استان مرغ به اندازه کافی و قیمت مصوب موجود است که این وضعیت را در سایر شهرستان‌ها هم داریم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی روزانه ۴۵ تن مرغ در بازار استان توزیع می‌شود در حالی که مصرف استان ۳۵ تن است و روزانه ۱۰ تن مازاد بر مصرف استان توزیع می‌شود.

وی گفت: جای هیچ گونه نگرانی به لحاظ کمبود گوشت مرغ در خراسان جنوبی وجود ندارد و در زمینه جوجه‌ریزی نیز با توجه به الگوی کشوری وضعیت مناسبی داریم.

جعفری با اشاره به اینکه تولید مرغ در خراسان جنوبی حدود چهار برابر میزان مصرف است گفت: ۲۵ درصد مرغ تولیدی در خراسان جنوبی به مصرف می‌رسد و مابقی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود مردم مرغ مورد نیاز خود را صبح‌ها تامین کنند چرا که در اکثر مراکز مرغ در نوبت صبح‌ موجود است.

* رشد ۳.۵ برابری کشفیات مرغ قاچاق

اختلاف قیمت مرغ در خراسان جنوبی نسبت به استان‌های همجوار سبب شده که بخشی از مرغ استان به صورت زنده و قاچاق به سایر استان‌ها برود و گاهی بروز اختلالاتی را در پی داشته باشد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ هزار و ۲۵۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۴۵ درصدی دارد.

سرهنگ جواد بخشی افزود: در این خصوص ۲۳ دستگاه خودرو توقیف و ۲۳ نفر نیز دستگیر شدند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، خراسان جنوبی که به عنوان قطب تولید مرغ و تخم مرغ در شرق کشور شناخته می‌شود، با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان و اصفهان همجوار است................ ................. ............... . ........................... کد 113 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .