سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

بیش از پنج هزار تن کلزا در اراضی کشت و صنعت مغان برداشت می‌شود

 

C_119.jpg

کشاورزی آینده جهان: 13/3/1402

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز برداشت کلزا در اراضی زیر کشت این شرکت خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود بیش از پنج هزار تن کلزا از اراضی این شرکت برداشت شود.

قاسم محمدی در گفت و گویی اظهار کرد: برداشت دانه روغنی کلزا در اراضی کشت و صنعت مغان شروع شده است و امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید کلزار نسبت به سال زراعی گذشته خواهیم بود.

وی سطح زیر کشت محصول کلزا در اراضی کشت و صنعت مغان را یک هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: با وجود خشکسالی متوالی، اراضی کلزا با بهره گیری از سیستم آبیاری مدرن و آب تخصیصی از رود ارس، با شرایطی مطلوب روبه رو شده و رشد قابل توجهی را در این بخش شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به کشت محصولات پاییزه اختصاص یافته که حدود ۱۰ درصد آن محصول استراتژیک کلزا و دانه‌های روغنی بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در رسیدن به خودکفایی تولید دانه‌های روغنی، تلاش بر این است تا به محض برداشت محصول کلزا، در این اراضی کشت سویا در دستور کار قرار گرفته و بخشی از اراضی نیز به کشت ذرت علوفه ای اختصاص پیدا کند.

۱۰ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به کشت محصولات پاییزه اختصاص یافته که حدود ۱۰ درصد آن کلزا و دانه‌های روغنی بوده است

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از تأمین و تجهیز ۳۴۰ دستگاه ماشین آلات و امکانات مکانیزه برای برداشت محصول کلزا خبر داد و گفت: ۷۰ دستگاه کمباین جدید عملیات برداشت کلزا و دانه‌های روغنی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کلزا علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های روغن کشی، در تناوب زراعی نیز نقش اساسی ایفا می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت گل‌های کلزا در تغذیه زنبورهای عسل و تأثیر متقابل زنبورهای عسل در گرده‌افشانی محصول کلزا، زنبورداران از نقاط مختلف استان اردبیل و استان‌های همجوار کلنی‌های خود را در مزارع کلزای شرکت مستقر کردند که بر گرده‌افشانی در تولید عسل و افزایش درآمد زنبورداران نیز نقش بسزایی دارد.

محمدی بیان کرد: شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل برای همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، دامپروری، باغات و زیرساخت صنایع با هدف هوشمند سازی و توسعه خدمات برنامه جامعی تدوین کرده و این شرکت تولیدی به سوی رشد و توسعه خیز برداشته و در قالب توافق‌نامه و تفاهم‌نامه برای توسعه خدمات کشاورزی، دامپروری، باغ و ارتباطات آماده همکاری با سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به آغاز برداشت گندم در کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زیر کشت گندم رفته و پیش بینی می‌شود میزان تولید گندم در این اراضی به ۳۰ هزار تن برسد که در صورت تحقق شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است............................ ................. ............... . ......................... کد 119 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .