جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور خبرداد:

حفاظت از خاک نیازمند مدیریت جامع آبخیزداری است

اخبار کشاورزی:  رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور خبرداد:  حفاظت از خاک نیازمند مدیریت جامع آبخیزداری است

 

کاج پرس: 25/7/1400

رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین طرح مدیریت جامع آبخیزداری را برای حفاظت از آب و خاک و توسعه پایدار کشور ضروری برشمرد و تاکید کرد : حفاظت از خاک نیازمند مدیریت جامع آبخیزداری است.

مسعود منصور در همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک که در دانشکده تربیت مدرس شهرستان نور در حال برگزاری است ، افزود : وجود طرح جامع آبخیزداری سبب می‌شود تا عوامل تصمیم گیر و برنامه ریز بتوانند در زمان تقسیم و تخصیص بودجه کشور نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند و حفاظت از آب و خاک مغفول نماند.

وی توضیح داد : امروز مهم ترین رویکرد در حوزه پیشگیری از فرسایش خاک اقدامات آبخیزداری است ، چرا که فعالیت در این بخش باعث اثربخشی بیشتری در کاهش فرسایش خاک و آثار تخریبی سیلاب‌ها و حفاظت از سفره‌های زیر زمینی می‌شود.

منصور از فرسایش‌های آبی ، بادی ، شوری و آلودگی خاک ، افزایش روز افزون جمعیت ، توسعه صنعتی و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی به عنوان مهم ترین عوامل تهدید کننده منابع طبیعی و زیست بشر یاد کرد و هشدار داد : در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای مقابله با این عوامل در آینده جامعه بشری دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت : عوامل تهدید کننده تاکنون خسارت‌های زیادی علاوه بر زیر ساخت‌ها به منابع طبیعی و کشاورزی کشور وارد کرده است و برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر ، اقدامات پیشگیرانه باید به عنوان رویکرد اصلی در برنامه ریزی‌ها قرار گیرد.

وی با اظهار این که وضعیت سرزمین ایران به خاطر واقع شدن در بخش خشک و نیمه خشک کره زمین اگر بدتر از سایر مناطق جهان نباشد ، بهتر نیست ، تاکید کرد : در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و بهنگام در این زمینه در آینده با مشکلات مضاعفی رو به رو خواهیم شد.

منصور برگزاری همایش در کشورهای مختلف و تبادل نظر و تجربه را در دستیابی به بهترین راه حل برای مقابله با تهدیدات منابع طبیعی و آب و خاک مفید ارزیابی کرد و گفت: برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند برای جامعه در باره تبعات تداوم وضعیت موجود روشنگری کند و حساسیت‌ها را بر انگیزد ضمن این که در بعد بین المللی قادر است زمینه را برای بهره گیری از کمک‌های سازمان‌های بین المللی هموار کند.

وی با اشاره به تأسیس مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک با همکاری سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در ایران ، خواستار حضور و عضویت همه کارشناسان و صاحبنظران در این مرکز شد و افزود : با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های صاحب نظران و ارائه راهکارهای مناسب به این مرکز می‌توان گامی موثر در جهت مبارزه با عوامل تهدید کننده آب و خاک در کشور برداشت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا ، سومین همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک صبح امروز با حضور ۷۰ نفر از متخصاصان و کارشناسان حوزه آبخیزداری کشورهای مختلف جهان به صورت ویدئو کنفرانس آغاز به کار کرد و تا ۲۷ مهر ماه ادامه دارد. نخستین همایش بین المللی جوانان انجمن جهانی حفاظت از آب و خاک در کشور چین و دومین آن در صربستان برگزار شده بود.... .......... کدC116

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .