پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

قیمت کیوی افزایش یافت

اخبار کشاورزی:  قیمت کیوی افزایش یافت

 

کاج پرس: 6/9/1400

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: باغداران برای اینکه سریع‌تر محصول خود را روانه بازار کنند کیوی را زمانی‌که هنوز قند آن نرسیده برداشت می‌کنند و همین مسئله باعث شد که بازار روسیه را از دست بدهیم.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌گویی با بیان اینکه کیوی در شهرهای شمالی تولید می‌شود، گفت: کیوی استان گیلان به ویژه آستارا و تالش نسبت به دیگر شهرها مرغوبیت بیشتری دارد. باید بگویم که 90 درصد از باغات تالش به تولید کیوی اختصاص دارد. به گفته وی، در فصل بهار استان مازندارن کیوی مرغوبی تولید می‌کند که قابلیت صادرات دارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن نرخ کیوی در بازار داخلی، خاطر نشان کرد: باغداران قیمت کیوی را روی درخت بین 10 تا 12 هزار تومان اعلام کردند و همین مسئله باعث شد تمایل برای خرید این محصول کم شود تا جایی که ماه آذر هنوز محصول سر درخت چیده نشده است. اما تجربه بازار به ما ثابت کرده است که در روزهای آینده قیمت این محصول شکسته خواهد شد.

دارایی‌نژاد افزود: باغدار باید اجازه بدهد تا قند کیوی برسد و کیوی را زمانی که هنوز ترش است برداشت نکند. ما همواره به باغداران توصیه می‌کنیم که زمان برداشت را تعویق بیاندازند اما متاسفانه دلال‌ها برای اینکه نرخ خرید شکسته شود باغداران را ترغیب می‌کنند که زودتر از زمان مشخص محصول چیده می‌شود.

وی با اشاره به کشورهای هدف صادراتی، گفت: کیوی به هند، افغانستان، پاکستان و روسیه صادر می‌شود. قند کیوی باید به 6.5 تا 7.5 درصد برسد تا محصول قابلیت صادراتی پیدا کند اما همانگونه که اشاره کردم کیوی زودتر از زمان برداشت شد از این‌رو این محصول بازارپسندی خود را برای روسیه از دست داد. مسدود کردن مسیر ترانزیتی ایران به روسیه از سوی جمهوری آذربایجان کاهش صادرات کیوی به روسیه را تشدید کرد. بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ کیوی ترکیه بازار روسیه را از ما گرفت.

دارایی‌نژاد بابیان اینکه کیوی از تالش بارگیری می‌شود، تصریح کرد: کیوی دوقلو و کم قالب ما به هند صادر می‌شود.

وی با اشاره به بالا رفتن نرخ کیوی در میدان میوه و تره‌بار، گفت: قیمت کیوی هایوارد طلایی با توجه به کیفیتی که دارد در میدان بین 12 تا 18 هزار تومان خرید و فروش شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه کیفیت کیوی در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده است، بیان کرد: سال گذشته به محصول هرمون داده می‌شد در نتیجه وزن کیوی سال گذشته بالای 100 گرم بود و گاهی به 180 تا 200 گرم هم می‌رسید اما در سال جاری کیفیت و وزن کیوی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایلنا، وی در پاسخ به این پرسش که کیوی میوه‌ای است که می‌توان آن را نارس برداشت و به آن زمان داد که برسد پس می‌توان آن را برداشت و در سردخانه‌ها دپو سپس آن را صادر کرد؟ گفت: بله کیوی هر چقدر که بیشتر بماند نرم‌تر و شیرین‌تر می‌شود اما هزینه نگهداری آن در سردخانه بالاست از این‌رو تمایل چندانی برای نگهداری آن در سردخانه‌ها وجود ندارد. به گفته دارایی‌نژاد، کیوی قابلیت تولید در شهرهای جنوبی را ندارد چرا که این محصول در آب و هوای معتدل و مرطوب کشت می‌شود.

وی درپایان بیان کرد: همانگونه که اشاره کردم هنوز محصول تمام باغات برداشت نشده است. اما تا آذر حدود 200 هزار تن کیوی برداشت کردیم........ ...... ... کدD307

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .