جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور

اخبار کشاورزی:  آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور

کاج پرس: 6/9/1400

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور را تشریح کرد. علیرضا اکبرشاهی در گفت‌وگویی، در این باره اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون در دام‌های اهلی ۲۰۳ کانون از این بیماری شناسایی شده و تلفات ناشی از آن نیز ۳۲۰ راس بوده است. سال گذشته نیز در مدت مشابه ۲۲۰ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۳۲۵ راس از دام‌های اهلی تلفات داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین امسال در حیات وحش نیز ۱۰ کانون با تلفات ۶۳ راس شناسایی شد که این عدد سال گذشته در مدت مشابه ۷ کانون و تلفات ۶ راس دام بود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: این بیماری در حیات وحش استان‌های مازندران، البرز، خراسان شمالی، فارس، سمنان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری و در دام‌های اهلی نیز در اکثر استان‌ها مشاهده شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: این بیماری ویروسی اختصاصی دام سبک یعنی گوسفند و بز و کل در حیات وحش است. راه انتقال آن نیز از طریق تماس حیوانات با یکدیگر و آبشخور و مراتع مشترک است. این بیماری قابل سرایت به انسان نیست؛ اگر چه اسم آن طاعون نشخوارکنندگان کوچک است ولی گزارشی از سرایت به دام سنگین هم نداشته‌ایم. اسم طاعون هم برای این گذاشته شده که شدت بیماری و تلفات آن بسیار زیاد و شبیه طاعون انسانی است. اکبرشاهی در پایان گفت: با واکسیناسیون گسترده دام‌های سبک در کشور انتظار داریم کانون‌های بیماری سال آینده کاهش یابد................. ...... کدD310

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .