شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

بنیاد برکت ۳۰ میلیارد ریال برای احیای قنات‌های استان سمنان درنظر گرفت

اخبار کشاورزی:  بنیاد برکت ۳۰ میلیارد ریال برای احیای قنات‌های استان سمنان درنظر گرفت

کاج پرس: 19/10/1400

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان سمنان گفت: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد برکت برای لایروبی و احیای ۱۷ قنات استان هزینه می‌شود.

حامد احمدی شامگاه شنبه در جلسه پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور به استان سمنان در زمینه لایروبی قنات‌های مناطق محروم استان، ابراز داشت: طبق تبادل نظرها و اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان لایروبی و احیای ۱۷ قنات استان به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی و مقرر شد پس از انجام عملیات مقدماتی به وسیله سازمان جهاد کشاورزی،بنیاد برکت نسبت به واریز وجه اقدام کند.

حامدی اضافه کرد: «بهره‌برداری متناسب با توان سفره آب زیرزمینی»، «اشتغال‌زایی در مراحل لایروبی، عملیات اجرایی و بهره‌برداری»، «تقسیم عادلانه آب از طریق تحویل حجمی به بهره‌برداران» و «کاهش هدررفت آب براثر تبخیر و نفوذ به دلیل ماهیت زیرزمینی بودن کانال‌های انتقال آب» از جمله مزایای مرمت و احیای قنات‌ها است که اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان سمنان بیان کرد: محرومیت‌ زدایی از جامعه از اولویت‌های اصلی این ستاد است و برای تحقق این راهبرد بنیاد از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند.

به گزارش ایرنا، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان سمنان در قالب سفر دولت سیزدهم، گفته بود ۵۰۰ میلیار ریال اعتبار برای مرمت و احیای قنات‌ها برای استان سمنان درنظر گرفته می‌شود.

تاریخچه قنات در استان سمنان به بیش از ۲ هزار سال پیش می‌رسد که می‌توان به قنات نصرتیه در شهرستان میامی به عنوان قدیمی‌ترین قنات استان اشاره کرد.

آب مورد نیاز بیش از ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان از طریق قنات تامین می‌شود و این میزان اراضی کشاورزی تغذیه کننده از آب قنات نشان دهنده اهمیت لای‌روبی و مرمت قنات است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، ۷۷۳ رشته قنات دایر و بایر در استان سمنان وجود دارد که بیشتر این قنات‌ها در مناطق خشک و بیابانی قرار دارد...... . ............... کدF 25

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .