پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به عشایر خراسان جنوبی

اخبار کشاورزی:  اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به عشایر خراسان جنوبی

کاج پرس: 27/10/1400

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی برای جامعه عشایری استان ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و اختصاص ۲ دستگاه گریدر از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور است.

مهدی عصمتی‌پور در دیدار مسوولان اداره کل امور عشایر استان با استاندار خراسان جنوبی افزود: طرح آبرسانی به محلات چاه مسافر طبس با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: با افتتاح این طرح ۵۸ خانوار در سه محله عشایری از آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند همچنین آب هشت هزار و ۱۵۰ راس دام سبک و سنگین عشایر تامین خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات طرح آبرسانی پایدار به عشایر در پنج شهرستان استان انجام شده است افزود: طرح آبرسانی به عشایر محلات عشایری بمرود در شهرستان زیرکوه را به اتمام رساندیم و فاز سوم طرح آبرسانی به محلات خواجه منجیکو شهرستان نهبندان در دست اجراست. وی با بیان اینکه آب شرب عشایر و دام آنان با ۲۳ دستگاه تانکر تامین می‌شود گفت: آبرسانی به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان به وسیله تانکر انجام می‌شود و برای رفاه عشایر سامانه‌ای طراحی کردیم که عشایر نیاز آبی خود را از طریق این سامانه به امور عشایری اعلام می‌کنند.

عصمتی‌پور افزود: ۸۰ درصد جمعیت ۷۲ هزار نفری عشایر خراسان جنوبی در شهرستان‌های مرزی و ۲۰ درصد دیگر در حوزه کویری استان مستقر هستند، پس هر سیاه چادر عشایر علاوه بر اینکه یک کارگاه تولیدی بوده، یک پاسگاه امنیتی نیز است.

وی با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی در نوک پیکان خشکسالی‌ بی‌سابقه قرار گرفتند گفت: این خشکسالی معیشت عشایر را تحت تاثیر قرار داده و هم باعث از بین رفتن دام‌های آنان شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: ۶۵ درصد عشایر خراسان جنوبی کوچ درون استانی دارد و ۳۵ درصد دیگر هم به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌ رضوی و خراسان شمالی کوچ می‌کنند. وی تولیدات دامی و لبنی عشایر را سالانه ۲۱ هزار و ۸۰۰ تن ذکر و اضافه کرد: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن فرآورده‌های لبنی، ۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۸۰۰ تن کرک، پشم و مو است که در مجموع عشایر خراسان جنوبی ۳۵ درصد پروتئین استان را تامین می‌کنند.

عصمتی‌پور گفت: اثرات خشکسالی بر زندگی عشایر به گونه‌ای بوده که در سال جاری تولیدات عشایر ۶۰ درصد کاهش یافته، همچنین در سال‌های ترسالی ۸۰ درصد دام عشایر از مراتع تعلیف می‌شدند ولی بر اثر خشکسالی در حال حاضر ۱۰۰ درصد دام عشایر تعلیف دستی می‌شود که گرانی علوفه هم مشکلات عشایر را مضاعف کرده است.

وی افزود: با خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ راس دام و دریافت مجوز خروج دام از استان، ۷۵ هزار راس دام مازاد عشایر را در این بحران خشکسالی از روی دست عشایر کاهش دادیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر برای نگهدای دام مولد عشایر تا پایان سال نهاده یارانه‌ای توزیع می‌کنیم و این طرح شامل ۹۳ هزار راس دام عشایر شده و ۵۰ درصد نهاده دامی مربوطه بین عشایر توزیع شده و سایر نهاده‌های دامی مورد نیاز را هم تامین کردیم.

وی از فعال بودن ۱۲ تعاونی عشایر در استان با عضویت ۱۲ هزار و ۷۵۰ خانوار عشایری و میزان سرمایه ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن آرد بین عشایر توزیع می‌شود همچنین سوخت عشایر را به‌صورت رایگان حمل می‌کنیم.

عصمتی‌پور افزود: همچنین ۵۶ صندوق خرد زنان عشایر با هزار و ۸۸۹ عضو داریم که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه را در اختیار دارند.

وی از افزایش چهار برابری اعتبارات استانی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۲۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای این اداره کل مصوب شده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه ما دستگاه خدمت‌رسان هستیم، اختصاص اعتبارات در قالب اوراق کار ما را مشکل می‌کند که درخواست داریم از محل سایر منابع، اعتبارات این اداره کل در نظر گرفته شود.

وی گفت: با توجه به اینکه همچنان عشایر ما با اثرات خشکسالی کم‌سابقه سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند درخواست ما این است که توزیع نهاده دامی یارانه‌ای تا فصل بهار ادامه داشته باشد تا بخشی از مشکلات عشایر حل شود.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اعتبارات ارزش افزوده استان به عشایر و روستاهای فاقد دهیاری اختصاص می‌یابد گفت: از آذر ۱۳۹۶ تاکنون ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به عشایر اختصاص یافته و درخواست ما از فرمانداران این است که از محل این اعتبارات آبرسانی به عشایر و مرمت ایل‌راه‌ها را در اولویت قرار دهند. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، رییس جمهور نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی آمد.

۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری دولتی و ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی در قالب ۲۸۵ طرح رهاورد سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی است... ....... . . . . کدF 83

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .