جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

عوامل دخیل در قیمت ماهی، از شرایط جوی تا کاهش ذخایر و نبود اتحادیه

اخبار کشاورزی:  عوامل دخیل در قیمت ماهی، از شرایط جوی تا کاهش ذخایر و نبود اتحادیه

کاج پرس: 27/10/1400

شاید شما هم از خریداران ماهی در بازار ماهی فروشان گناوه باشید که پس از پرسش درباره قیمت انواع ماهی، بدون خرید بازار را ترک کرده و یا به یک نوع ماهی نامرغوب با قیمت بسیار پایین بسنده کرده‌اید.

امروز خوردن ماهی و میگو در شهرستان گناوه برای کسانی که لب دریا نشسته اند، به دلیل شیب تند افزایش قیمت آن از توان خرید بیشتر آنها خارج است و به ناچار به سایر مواد غذایی پروتئینی از جمله مرغ روی آورده‌اند.

ماهی و میگو از قدیم الایام غذاهای اصلی ساحل نشینان بویژه مردم بندرگناوه بوده است اما هر روز قیمت آنها افزایش می‌یابد و بیشتر اقشار مردم دیگر قدرت خرید آن را ندارند و تنها به نگاهی به آنها بسنده می‌کنند و حسرت می‌خوردند.

در روزهای اخیر قیمت انواع گونه‌های ماهی مرغوب و موردپسند مردم بین ۴۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته و امکان خرید این نوع آبزی برای اقشار کم درآمد محال است.

به گزارش کاج پرس هم اکنون نه تنها ماهی‌های مرغوب هامور، سرخو، شیر، شوریده و غیره از سبد خرید بیشتر خانوار‌ها به علت افزایش قیمت حذف شده است بلکه حتی ماهی‌های درجه ۲ و ۳ هم نرخی خارج از توان کارگران و کارمندان دارند و شاید در آینده دیگر بوی قلیه ماهی ( خورش ماهی) به مشام بندرنشینان گناوه هم نرسد و سبزی پلو با ماهی از سفره عید آنها بطور کلی حذف شود.

وقتی وارد بازار ماهی فروشان گناوه می‌شوی، صدای فروشندگان بازارچه می‌پیچد، که مشتریان را برای خرید فرا می‌خوانند اما قیمت‌ها چنان بالا است که تفاوتی با شهرهایی که کیلومترها دور از ساحل و در دل کویر قرار دارند، ندارد.

قیمت هر کیلوگرم ماهی‌های درجه ۱ از جمله شیر، شوریده، سرخو، هامور و غیره بین ۱۶۰ تا ۲۱۰ هزار تومان و درجه ۲ و ۳ نظیر " کپلک " ۱۰۰ هزار تومان، " شعری " ۹۵ هزار تومان، " جش " ۱۱۰ هزار تومان، " شوم" بین ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان در بازار ماهی فروشان بندرگناوه است که مصرف کنندگان قادر به خرید آن نیستند و به خرید گونه‌های با مرغوبیت کم تر روی می‌آورند.

یک ماهی نظیر " کپلک " که کیلویی صدهزار تومان بوده و با ضایعاتش کیلویی ۱۵۰ هزارتومان در می‌آید، برای یک خانواده کم درآمد مقرن به صرفه نیست. برخی، سردی هوا، گرانی ادوات و تجهیزات صید و نظارت نکردن بر بازار ماهی و عده ای نیز فروش ماهی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را عامل رشد فزاینده قیمت ماهی و میگو در این شهرستان ساحلی می‌دانند.

البته بازار ماهی مثل سایر صنوف تحت تاثیر کرونا و شرایط اقتصادی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد صیادان و فروشندگان نیز به بهانه گرانی سایر اقلام و کالاها در بازار، هزینه حمل نقل ماهی، وجود واسطه ها، صادرات ماهی به کشورهای همسایه و غیره قیمت ماهی را افزایش داده باشند. شماری از ماهی فروشان در بازار گناوه می‌گویند: دلیل عمده گرانی ماهی، میزان عرضه نسبت به تقاضا و متاثر از وضعیت جوی منطقه است.

آنها اظهار می‌دارند: در کل قیمت ماهی و دیگر آبزیان نسبت به سایر محصولات‌ پروتئینی، به چندین عوامل ارتباط مستقیم دارد، از جمله متاثر از ریسک صید، تورم و محدودیت منابع در دریا است.

صیادان نیز از وضعیت بوجود آمده ناراضی هستند و می‌گویند: با وجود اینکه بسیاری از صیادان برای کسب رزق و روزی حلال تورهای خود را با هزار امید و آرزو در دریا می‌گسترانند اما همواره یا خالی و یا با کمترین میزان صید به ساحل بازمی‌گردند.

صیاد گناوه ای که درحال رفتن به صید است، وضعیت جوی و گرانی ادوات صید را در بالارفتن نرخ ماهی اثرگذار عنوان می‌کند.

ظهراب رستمی می‌گوید: یک قایق هم اینک حدود ٥٠ میلیون تومان، در صورتی که سه سال پیش ١٥ میلیون تومان بود، موتور قایق ٨٥ سه سال پیش ٢٤ میلیون بود اکنون ١٣٠ میلیون تومان، قلاب شیری سه سال پیش ٣٥ هزار تومان بود و الان ١٤٠ هزار تومان، ماچیله نوعی ادوایت صید از ٢٠٠ هزار تومان به ٨٠٠ تا یک میلیون تومان رسیده و تعمیرات حدود پنج برابر گرانتر شده است.

این صیاد ادامه می‌دهد که گرگور و تور، سرب و قلاب و سیخ و چیبال و بند بیش از حد گران شده و نمی‌شود ماهی را با نرخ قبل عرضه کرد.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه علل گرانی را در چند بخش عنوان می‌کند و می‌گوید: تغییر وضعصت جوی منطقه و مواج شدن دریا، کاهش صید، گرانی ادوات صید و نظارت نداشتن دستگاه‌های متولی بر بازار ماهی فروشان در گران شدن مهم ترین سفره غذایی مردم این دیار اثر داشته است. عبدالله بویراتی اذعان کرد: صیادی که با ۱۰۰ گرگور دل به دریا می‌زند تا بتواند صیدی در حد متعارف و خوب داشته باشد اما یک سبد صید که شاید به ۲۰ کیلوگرم هم نرسد، از دریا برمی گردد.

به عقیده مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه، نظارت و مدیریت بر بازار ماهی فروشان می‌تواند تا حدودی بر جلوگیری از افزایش قیمت آن اثر بگذارد. به گفته بویراتی، بالابودن کارمزد تسهیلات بانکی برای صیادان منطقه نیز مشکل ساز شده و بطور حتم در قیمت ماهی تاثیر دارد.

وی می‌گوید: صیادی که با تسهیلات ۱۴ و ۱۸ درصدی بخواهد ادوات و تجهیزات صید را خریداری کند چگونه می‌تواند ماهی را به قیمتی که مقرون به صرفه برای مردم باشد، بفروشد.

بویراتی، فروش ماهی به کشورهای همسایه خلیج فارس توسط صیادان این منطقه را رد می‌کند و اظهار می‌دارد که این کشورها، محصولات آبزی را با رعایت تمام نکات بهداشتی و طی مراحل قانونی خرید می‌کنند و به هیچ وجه از صیادان در دریا صید را نمی‌خرند.

مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: باتوجه به اینکه نظارت بر تولیدات و محصولات کشاورزی و پروتئینی نظیر ماهی بتازگی به این اداره محول شده است، جهت کنترل قیمت ماهی برنامه ریزی لازم به عمل خواهد آمد.

عباس تخم افشان افزود: باوجود اینکه پایین و بالارفتن قیمت ماهی بستگی به وضعیت دریا دارد اما اولین اقدام بر کنترل عرضه این آبزی تشکیل اتحادیه برای این صنف است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه نیز معتقد است: قیمت ماهی براساس متغیرهایی صورت می‌گیرد که مهم ترین آن به وضعیت آب و هوایی بستگی دارد.

حسین امیری افزود: بیشتر مواقع این شهرستان با بادهای فصلی مواجه می‌شود که همین امر باعث شده تا دریا مواج و متلاطم شود و امکان رفتن صیادان برای صید حتی در بازه تاخیر ۱۵ روزه صورت می‌گیرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی بیان کرد: باتوجه به اینکه میزان ذخایر آبزی دریایی در ساحل این شهرستان کاهش یافته است، صیادان به ناچار باید مسافت‌های زیادی را حتی تا نزدیکی مرزهای آبی با عربستان سعودی تردد کنند.

امیری گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده، باتوجه به سردی هوا، گونه‌های ماهی از آب‌های ساحلی این شهرستان به نقاط دوردست می‌روند اما در ماه‌های پایانی سال و اوایل سال جدید که وضعیت جوی تغییر می‌کند، بهبود می‌یابد که تاثیر بسزایی در پایین آمدن قیمت این آبزی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری گناوه بیان کرد: یکی دیگر از علل بالارفتن قیمت ماهی میزان عرضه و تقاضا است که این شهرستان نیز از آن مستثنی نیست.وی گفت: باتوجه به اینکه دلیل عمده نوسانات قیمت ماهی بستگی به وضعیت جوی دریا دارد، نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن تعیین و مصوب کرد....................... .... کدF 90

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .