پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد:

تضمین سلامت، اولویت تامین کالاهای اساسی وارداتی است

اخبار کشاورزی:  شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد:  تضمین سلامت، اولویت تامین کالاهای اساسی وارداتی است

کاج پرس: 27/10/1400

شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر، سالیانه اقدام به واردات میلیون‌ها تن کالاهای اساسی می‌کند که بدیهی است یکی از مهمترین ملاحظات این شرکت در واردات یاد شده، برخورداری آنها از شاخص‌های سلامت اعلام شده از سوی دستگاه‌های نظارتی است.

چندی پیش در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر ورود گندم آلوده به سرب از روسیه به ایران منتشر شد. در پی ایجاد شبهاتی در فضای مجازی، شرکت بازرگانی دولتی ایران فرآیند بررسی سلامت کالاهای اساسی وارداتی به کشور را تشریح و برای تنویر افکار عمومی و اطمینان‌بخشی به مردم از وجود سلامت و کیفیت کالاهای وارداتی در قالب گزارشی آن را منتشر کرد.

برپایه این گزارش، مبدا گندم‌های خریداری شده توسط این شرکت همواره کشورهای عمده تولیدکننده گندم بوده‌ است که تولیدات آنها مورد تایید دستگاه‌های نظارت بر سلامت کشور قرار گرفته است. در ضمن همه گندم‌های وارداتی شرکت قبل از بارگیری در کشور مبدا و حمل به کشور توسط بازرسی بین‌المللی مورد تایید سازمان استاندارد ملی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمونه گیری و مورد آزمایش قرار می‌گیرد و با تایید بازرسان بین‌المللی حمل و ثمن معامله پرداخت می‌شود. بنابراین همه کالاها و محموله‌های وارداتی مطابق شرایط قراردادی و استانداردهای بین‌المللی توسط این بازرسان مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته و هیچ‌گونه مغایرتی تاکنون توسط این بازرسان گزارش نشده است.

به دلیل خشکسالی در سال زراعی گذشته و کاهش تولید گندم داخلی، این شرکت اقدام به تأمین گندم از مبادی مورد تأیید خارجی کرده و در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به ۵.۵ میلیون تن گندم در بنادر شمالی و جنوبی ایران تخلیه شده است.

حجم بالای گندم مورد نیاز کشور به‌گونه ای بوده است که در برخی ماه‌ها بیش از یک میلیون تن گندم به کشور وارد شده و بدیهی است که با توجه به نیاز مبرم استان‌های کشور به گندم و محدودیت‌های جاری در بنادر کشور، امکان نگهداری این کالاها در بندر میسر نبوده است و به همین خاطر پس از انجام نمونه‌برداری از کالاهای وارداتی توسط دستگاه‌های نظارتی (سازمان حفظ نباتات، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو) و صدور مجوز موقت ترخیص، محموله‌ها به سیلوها و انبارهای این شرکت در استان‌های مقصد حمل می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، لازم به ذکر است مجوز موقت ترخیص فقط در ازای تعهد این شرکت به عدم ورود کالا به چرخه مصرف صادر می‌شود و تا زمان صدور نتیجه نهایی آزمون‌های سلامت توسط دستگاه‌های نظارتی، هیچ محموله‌ای در دسترس مصرف کننده قرار نمی‌گیرد.

* ۵.۵ میلیون تن گندم وارداتی

بر اساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، در مقابل نزدیک به ۵.۵ میلیون تن گندم وارداتی، تنها موارد معدودی از محموله‌های این شرکت به منظور اطمینان از سلامت کالا مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و غالب آنها نیز پس از انجام مجدد آزمایشات مورد تأیید واقع شده‌اند.

خاطرنشان می‌شود بروز اختلافات این‌چنین امری طبیعی به شمار می‌رود که ماهیت آن به تفاوت‌های دستگاه‌های آزمایشگاهی و کالیبره نبودن برخی دستگاه‌ها باز می‌گردد که این مشکل معمولا با بررسی مجدد و تنظیم دقیقتر دستگاه‌ها رفع می‌شود.

در خصوص محموله مورد اشاره و گزارش عدم مطابقت منتشره به‌استحضار مردم شریف می‌رساند به‌منظور افزایش سرعت لجستیک و انجام حمل یکسره از کشتی به مقاصد و با توجه به تأیید اولیه توسط بازرسان بین‌المللی، محموله‌های گندم وارداتی پس از اظهار و نمونه‌گیری توسط سازمان ملی استاندارد ایران و دانشگاه علوم پزشکی استان و ارائه تعهد عدم مصرف تا اعلام نتایج آزمایشات نمونه‌های اخذ شده، پس از ثبت در سامانه TTAC به مقاصد حمل می‌شود و تا اخذ نتایج آزمایش و مطابقت با استانداردهای مربوطه، امکان مصرف ندارند.

محموله مورد اشاره مرتبط با کشتی EMMAKRISI که طی کوتاژهای مرتبط اظهار و توسط سازمان‌های فوق‌الذکر نمونه‌گیری انجام شده و سازمان ملی استاندارد همه محموله‌های اشاره شده را پس از انجام آزمایش در آزمایشگاهای مورد تایید منطبق دانسته است؛ اما سازمان غذا و دارو در آزمایشات اولیه این محموله را غیر منطبق تشخیص داد.

بر این اساس، با توجه به وجود امکان خطای آزمایشگاهی به‌دلیل مسایلی ناشی از کالیبراسیون وسایل آزمایشگاه یا خطای انسانی به‌ویژه با توجه به تأیید محموله فوق در مبدا و در مقصد توسط سایر آزمایشگاه‌ها، دستورات لازم برای نمونه‌برداری و آزمایش مجدد توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صادر شد که در حال انجام بوده و تا رفع شبهه این محموله‌ها در چرخه مصرف قرار نخواهد گرفت.

پس از ایجاد این شبهه و مغایرتبین آزمایشگاه‌های سازمان‌های متولی شرکت بازرگانی دولتی ایران به جهت اهمیت موضوع دستورات لازم را به بازرسین بین‌المللی برای نمونه‌گیری مجدد و انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو آزمایش را صادر کرده که موارد انجام و بر همین اساس نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های شرکت بازرسی بین المللی بازرسی کالای تجاری ایران و مرجعان خاتم بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.

* نمونه برداری ۵ کشتی گندم وارداتی قابل قبول شد

براساس اعلام سرپرست اداره کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، نتیجه آزمایش نمونه‌های پنج کشتی حامل گندم وارداتی ارسال شده به آزمایشگاه مرجع قابل قبول است.......... ...................... . کدF 93

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .