جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اثربخشی اقدامات آبخیزداری در سیل اخیر جنوب کشور

مدیریت بیش از 4 میلیارد مترمکعب آب تنها با عملیات آبخیزداری

اخبار کشاورزی:  اثربخشی اقدامات آبخیزداری در سیل اخیر جنوب کشور  مدیریت بیش از 4 میلیارد مترمکعب آب تنها با عملیات آبخیزداری

کاج پرس: 3/11/1400

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیریت بیش از 4 میلیارد مترمکعب بارش‌ها در سیل اخیر با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سیل زده استان‌های جنوبی ایران خبر داد.

مسعود منصور گفت: برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت سیل و کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخونداری امری کاملاً لازم و ضروری است. وی افزود: با توجه به ضریب رواناب در استان‌های مختلف جنوبی نظیر خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان، بارش‌ها منجر به ایجاد حدود 17 میلیارد متر مکعب رواناب شده است که شدت بارش، نوع سازندهای زمین شناسی و وضعیت پوشش گیاهی از جمله عوامل دخیل در میزان ضریب رواناب هستند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اٍثربخشی طرح‌های آبخیزداری در سیل اخیر مناطق جنوبی کشور یادآور شد: بررسی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در استان‌های تحت تاثیر بارش در دی ماه نشان می‌دهد بیش از 12.5 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز استان‌های مذکور دارای مطالعات تفضیلی اجرایی است و تا کنون 9 میلیون و 800 هزار هکتار آن تحت‌الشعاع فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است.

مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه از در دست اجرا داشتن بیش از یک میلیون هکتار از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان‌های مناطق سیل زده جنوبی کشور خبر داد و افزود: با توجه به سطوح تحت پوشش سامانه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و قرار گرفتن فعالیت‌های انجام گرفته در پهنه بارشی و همچنین شدت و ضعف بارش‌ها در مناطق تحت تاثیر سیل، زیر ساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب ناشی از سیلاب‌ها را مهار و با پیشگیری از خسارت سیل و فرسایش خاک این آب‌ها را در آبخوان‌ها، چشمه‌ها و قنوات نفوذ داده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، منصور همچنین گفت: مردم و مسئولین مناطق سیل‌زده به اثربخشی طرح‌های آبخیزداری واقف بوده و از قبل در اجرای سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مراحل وقوع سیل و در مواقع خشکسالی همکاری و مشارکت قابل توجهی داشته‌اند.

او گفت: اجرای پروژه سیل بند و آبخیزداری امروز به مطالبات مردم و مسئولین تبدیل شده و مردم بیش از همه خواستار اقدامات آبخیزداری برای مهار و کنترل سیل در منطقه هستند.

به گفته‌ این مقام مسوول پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خسارت سیلاب در حوضه‌هایی که پروژه آبخیزداری اجرا شده کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جبران‌ خسارت‌های ناشی از سیل از سوی دولت گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از این اعتبارات برای پیشگیری و عدم وقوع خسارت در بخش آبخیزداری هزینه شود لذا امیدواریم در بودجه اجرایی ۱۴۰۱ و برنامه هفتم بیش از پیش توجه شود..... .............. کدF 135

------------

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .