سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت مرغ در بازار

F_31.jpg

کاج پرس: 26/2/1401

بررسی‌ها در میدان بهمن و میادین میوه‌وتره‌بار تهران نشان می‌دهد امروز هم قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ کاهش داشته است و ۱۰ هزار تومان زیر قیمت مصوب در خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

با توجه به اصلاح نرخ ارز و توزیع عادلانه نظام یارانه‌ای، وضعیت بازار نشان می‌دهد که امروز هم گوشت مرغ و تخم‌مرغ زیر قیمت جدید مصوب دولت در بازار عرضه شد؛ بنابراین مردم نگرانی در خصوص قیمت‌ها و عرضه نداشته باشند.

روز پنجشنبه گذشته که نخستین روز اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه کالاهای اساسی بود و قیمت برخی کالاها تغییر کرد، به دلیل عرضه کالاها به خصوص روغن و گوشت مرغ با قیمت‌های قبلی، تقاضا به شدت افزایش یافت؛ به طوری که عرضه این دو کالا با مشکلاتی مواجه شد، اما این مشکل نه‌تنها در دو روز گذشته برطرف شده، بلکه قیمت مرغ روند کاهشی داشته است.

هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوشت مرغ در عمده فروشی‌ها با ادامه روند کاهشی که از روز گذشته آغاز شده بود، در حدود ۴۱ تا ۴۴ هزار تومان در نوسان است. امروز ۴۵۰ تن گوشت مرغ در میدان بهمن و میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران توزیع شد؛ همچنین مشاهدات حاکی از آن است که میزان ورودی گوشت مرغ در میدان بهمن، جدا از ۱۳۰ تن عرضه شده در میدان پیروزی و سایر میادین تهران بوده و در سطح خرده‌فروشی‌ها نیز قیمت این محصول کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان و حتی در برخی موارد کمتر از این قیمت به فروش می‌رسد.

در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی، نرخ مصوب هر کیلو گوشت مرغ گرم در عمده‌فروشی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است، اما اکنون قیمت گوشت مرغ در خرده فروشی‌ها حدود ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است.

بنا بر این گزارش، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم گوشت مرغ از عصر روز گذشته در میدان بهمن به ۴۶ هزار تومان و در خرده فروشی‌ها به ۵۶ هزار تومان رسیده بود.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشت مرغ با افزایش تولید با باز هم کاهش داشته باشد.

حجم عرضه مرغ در روز پنجشنبه کاهش داشت، اما با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دو روز گذشته هیچ مشکلی در عرضه محصولات در میادین میوه و تره بار وجود ندارد.

همچنین امروز هر شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ نیز زیر قیمت مصوب در میادین و سطح بازار توزیع می‌شود، به‌طوری‌که امروز قیمت هر شانه به‌صورت عمده ۶۱ تا ۶۵ هزار تومان توزیع و در خرده‌فروشی‌ها بین ۶۰ تا ۷۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

«مسعود امرالهی» سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود که کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین است.

* مازاد تولید تخم‌مرغ در کشور

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز تاکید کرده بود تولید مرغ به وفور در حال انجام است و هیچ کمبودی در بازار گوشت مرغ نداریم که باعث نگرانی و سردرگمی مردم شود.

«حمیدرضا کاشانی» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار کشور نیز گفت: اکنون در کشور با مازاد تولید تخم‌مرغ روبرو هستیم و امروز هر شانه ۳۰تایی این محصول درب واحدهای تولیدی بین ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان و در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها بین ۶۵ تا ۷۶ هزار تومان به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ یک محصول فسادپذیر است، افزود: در واقع هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای تولیدی ۲۳ هزار تومان است که نه‌تنها باعث زیان تولیدکنندگان شده، بلکه نگرانی‌هایی را برای تولید ایجاد کرده است.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه مصرف تخم‌مرغ در فصل گرما کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در صورت کاهش تقاضا و مازاد تولید به طور حتم تولید با مشکل جدی روبرو می‌شود تا جایی که ممکن است به حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار بیانجامد که می‌تواند در ماه‌های آینده ما را با کمبود روبرو کند.

وی گفت: بنابراین انتظار می‌رود با حذف عوارض ۳۵۰۰ تومانی صادراتی روی هر کیلوگرم از این محصول شرایط برای صادرات مازاد تخم‌مرغ فراهم شود زیرا اکنون با وجود چنین عوارض صادراتی امکان رقابت با کشور ترکیه را نداریم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، به گفته وی، طبق مصوبه جدید دولت قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۱ هزار تومان است و برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است................. ................ .............. کدF31

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .