پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

توسعه کشت محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری

F_34.jpg

کاج پرس: 26/2/1401

گلستان با برخورداری از اقلیم متفاوت و نقش آفرینی در تولید انواع محصولات کشاورزی ظرفیت سرمایه گذاری برای تولید محصولات ارگانیک را دارد که تحقق این مهم به تاکید کارشناسان نیازمند نقشه راه علمی، حمایت و برنامه ریزی است.

کشاورزی ارگانیک از راهبردهای کشاورزی پایدار و متکی بر روش‌ طبیعی کنترل آفات و بیماری‌ها به شمار می‌رود که در آن استفاده از آفت‌کش‌های مصنوعی، کود شیمیایی و آنتی بیوتیک‌ها تا حد امکان منع شده است؛ روشی که بهره گرفتن از آن تضمین کننده سلامت جامعه، تولید پایدار و رونق صادرات خواهد بود.

تخریب زمین، آلودگی محیط زیست، تغییرات آب و هوایی جهان، عدم قطعیت در بازار و سطح پایین سرمایه گذاری از پیامدهای کشاورزی کنونی است که استفاده بیش از ۳۰۰ ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت کش‌ها، کودهای شیمیایی و علف کش‌ها که باعث اختلال در سیستم سلامتی انسان می‌شود از معایب آن به شمار می‌رود.

در کشاورزی ارگانیک محصول با حفظ و احیای ظرفیت باروری خاک، تغذیه مناسب گیاه و مدیریت صحیح خاک تولید می‌شود که در آن رشد گیاهان به زمان بیشتری احتیاج دارد و محصولات بدست آمده به دلیل رشد طبیعی نسبت به سایرین سالم‌تر است.

مطابق آمار محمدرضا رضاپناه مدیر قطب علمی ارگانیک کشاورزی کشور، از ۷۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی ایران فقط در ۱۲ هزار هکتار محصولات کشاورزی ارگانیک از جمله پسته، زعفران و انار تولید می‌شود که این سطح پوشش با توجه به ظرفیت استان‌ها بسیار ناچیز است.

به گفته کارشناسان کشاورزی تولید محصولات ارگانیک به فرآیند زمانی چند ساله و رعایت الزامات سخت نیاز دارد اما به دلیل نقش آن در توسعه سلامت جامعه باید تولید و مصرف آن گسترش داده شود.

کشاورزان گلستان در سال زراعی قبل پنج میلیون و ۴۰۳ تن انواع محصولات کشاورزی از جمله چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن محصول دامی و ۳۴۰ هزار تن محصول باغی تولید کردند که سهم محصولات ارگانیک از این مقدار بسیار اندک بود.

بالا بودن هزینه تولید محصولات ارگانیک، نبود دانش کافی در زمینه تولید بین کشاورزان، نبود بازارهای مشخص برای فروش محصولات ارگانیک از جمله مهم­ترین موانع تولید محصولات ارگانیک است.

* افزایش ارتباط بهره برداران با کارشناسان

کارشناس گیاه پزشکی کشاورزی در گلستان گفت: ایجاد علاقمندی تولید محصولات ارگانیک در بهره برداران می‌تواند تاثیر زیادی در حذف مصرف کودها و سموم در مزرعه داشته باشد و امنیت غذایی و سلامت جامعه را تضمین کند.

حجت‌الله ربانی‌نسب افزود: محققان و کارشناسان کشاورزی مطابق شیوه نامه برنامه مدیریت تلفیقی برای تولید محصولات کشاورزی سالم ابتدا با پیشگیری و سپس در صورت ضروری بودن مزرعه، سم پاشی را به بهره برداران پیشنهاد می‌دهند.

وی معتقد است برای این که مصرف کودها و سموم در تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز زمین حذف شود باید ارتباط بهره برداران با کارشناسان کشاورزی افزایش یابد.

* ضرورت اطلاع رسانی و سرمایه گذاری

در همین پیوند رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: برای توسعه کشاورزی ارگانیک در استان‌ها از جمله گلستان باید اطلاع رسانی جامع از اهمیت این محصولات به جامعه هدف تولید کننده انجام شود. امیر یوسفی افزود: اگر سرمایه گذاری در حوزه اطلاع رسانی گسترش یابد به طور قطع سطح تولید این محصولات بیشتر خواهد شد.

وی معتقد است دولت باید از تولید محصولات ارگانیک حمایت کند تا بهره برداران بتوانند بدون دغدغه محصول را تولید و به بازار عرضه کنند.

به گفته وی تولید محصولات کشاورزی ارگانیک به خاطر کاهش تولید در واحد سطح، برای بهره برداران مقرون به صرفه نبوده و گران تر از تولید محصولات مشابه است. رییس انجمن ارگانیک استان گلستان گفت: در تولید محصول کشاورزی ارگانیک استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به طور کامل حذف می‌شود و بهره بردار باید برای تولید محصولات کشاورزی سه سال و باغدار پنج سال زمان منتظر بماند تا به استاندارد دست یابد. رضا مبصری افزود: طی این بازه بهره بردار برای تولید محصول ارگانیک مورد ممیزی قرار می‌گیرد و باید استانداردهای جهانی تولید را رعایت کند.

وی گفت: با وجود سختی تولید محصولات کشاورزی ارگانیک سرمایه گذاری در این حوزه امنیت و سلامت غذایی را به ارمغان خواهد آورد.

* سرمایه گذاری مقدمه تولید

محقق و پژوهشگر کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهادکشاورزی گلستان گفت: مقدمه ورود به تولید محصولات ارگانیک در کشور و از جمله گلستان، سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات سالم است.

محمد تقی مبشری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، به دلیل نیاز به زمان طولانی (حداقل پنج سال) سخت است چراکه باید در این مدت استفاده از سم و کودهای شیمیایی را در تولید محصول حذف کرد ولی در تولید محصول سالم بهره بردار علاقمند به یک سال اجرا می‌کند و به تدریج می‌تواند با مقدمات ورود به تولید محصول ارگانیک آشنا شود.

وی به علاقمندان سرمایه گذاری در این حوزه پیشنهاد کرد که با تولید محصول سالم در عرصه تولید محصول ارگانیک ورود کنند.

محقق و پژوهشگر کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهادکشاورزی گلستان افزود: این استان شمالی به دلیل وجود اقلیم متنوع و حشرات مفید، ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی سالم و سپس ارگانیک دارد.

* لزوم تشکیل معاونت ارگانیک در وزارت کشاورزی

مبشری بیان کرد: سرمایه گذاری در کشاورزی سالم و ارگانیک در گلستان برای تولید توت فرنگی، خیار، گوجه فرنگی، سبزی و صیفی، سیب زمینی و باغی لیموترش و ملون دارای توجیه اقتصادی و فنی است.

وی ادامه داد: در اجرا و گسترش تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک در میان بهره برداران، دولت می‌تواند معاونت ارگانیک را در وزارت جهادکشاورزی تشکیل داده و ردیف اعتباری دریافت کند.

مبشری گفت: این تشکیلات در استان‌ها هم به صورت ویژه دیده شود و گسترش آن جزو شاخص‌های ارزیابی اعضای هیات علمی مرتبط قرار گرفته شود چراکه این طرح نقش بسزایی در سلامت غذایی جامعه، ممانعت از هدر رفت هزینه کلان در تولید سموم و کودهای شیمیایی مضر سلامت مصرف کننده خواهد داشت.

وی همچنین بر شناسایی و معرفی بهره برداران موفق در تولیدمحصولات سالم و ارگانیک به منظور ایجاد علاقمندی در سایر بهره برداران تاکید کرد. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، حمایت یارانه ای دولت از گسترش تولید محصولات ارگانیک با بازنگری و روز آمد کردن برنامه راهبردی، اضافه کردن معاونت ارگانیک در وزارت جهادکشاورزی، ایجاد علاقمندی در میان بهره برداران، اعمال مدیریت کاربردی از جمله با برقراری ارتباط تنگاتنگ بهره برداران با کارشناسان در نحوه مصرف کود و سموم، بها دادن بیشتر به حوزه تحقیقات تولید محصولات ارگانیک و توجه و حمایت از بازار فروش این محصولات از جمله راهکارهای رونق تولید ارگانیک در کشور است........................ ................ ........... کدF34

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .