جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

تخصیص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار سفر دولت سیزدهم به سمنان برای منابع طبیعی

F_36.jpg

کاج پرس: 26/2/1401

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان به تازگی برای بخش‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی استان اختصاص یافت.

جعفرمرادی حقیقی ابراز داشت: در سفر دولت سیزدهم به استان سمنان ۱۳۰۰ میلیارد ریال کل اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی استان مصوب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان به تازگی برای بخش‌های آبخیزداری و بیابان زدایی استان اختصاص یافت.

مرادی حقیقی افزود: ۲۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار در بخش آبخیزداری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باقی مانده از سال‌های قبل و طلب پیمانکاران و ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های احیای مراتع و بیابان زدایی است.

به گفته وی، برای سال ۱۴۰۱ از محل تخصیص اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم، اجرای ۱۱ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری برای پوشش ۱۰۰ هزار هکتار وسعت حوزه‌های آبخیزداری استان سمنان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات در بخش آبخیزداری استان انجام شده است، گفت: ۵۰ درصد از این اعتبار در سال جاری و ۵۰ درصد دیگر در سال آینده محقق می‌شود.

مرادی حقیقی خاطرنشان کرد: طرح‌ها به خصوص طرح‌های آبخیزداری در مناطقی اجرا می‌شود که کار مطالعاتی آن‌ها انجام شده و در مرحله اجرایی قرار دارند.

وی تاکید کرد که اجرای طرح‌های آبخیزداری، یکی از اولویت‌های استان سمنان برای مشارکت در توسعه پایدارکشور به شمار می‌رود که سفر سال گذشته رییس جمهورو هیات دولت به این استان و تصویب اعتبار مناسب برای اجرای آن، ضرورت سرمایه‌گذاری در این بخش را دوچندان کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: تنش خشکسالی، تغییر الگوی بارش و خیزش گرد و غبار از جمله نشانه‌های تغییر اقلیم در استان سمنان و کشور است که کارشناسان اجرای طرح‌های آبخیزداری را با هدف تاثیرگذاری بر جمع‌آوری آب‌های سطحی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارت سیل را از راهکارهای مقابله با این پدیده چالش برانگیز می‌دانند.

وی ادامه داد: استان سمنان در دهه‌های اخیر با بحران‌های طبیعی مختلف ناشی از تبعات تغییر اقلیم چون رخدادهای سیلابی و خشکسالی مواجه بود و اتکای روزافزون به منابع آب زیرزمینی و برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از آن، این استان را به سمت از بین رفتن تدریجی سفره‌های آب زیر زمینی در شهرستانهای مختلف استان سوق داده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، مرادی حقیقی تصریح کرد: دولت اعتبارات مناسبی را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان سمنان مصوب کرده که با توجه به وجود نقشه راه اجرای طرح آبخ............................. ................ ......... کدF36

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .