جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

28 درصد گندم دنیا زیر آتش جنگ اوکراین

F_53.jpg

کاج پرس: 26/2/1401

روسیه و اوکراین که در جنگ با هم به سر می‌برند به ترتیب نخستین و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم دنیا هستند و مجموعاً ۲۸ درصد گندم دنیا را تأمین می‌کنند.

آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد دو کشور روسیه و اوکراین که درگیر جنگ شده‌اند به ترتیب نخستین و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در دنیا هستند.

بر اساس این گزارش، روسیه در سال گذشته میلادی بیش از 37 میلیون تن گندم به کشورهای دنیا صادر کرده است. صادرات گندم اوکراین نیز در این سال 18 میلیون تن اعلام شده است.

فائو بر اساس برآوردهای اولیه خود اعلام کرده است 49 درصد گندم کشت زمستانی و 38 درصد تولید چاودار اوکراین که باید در جولای 2022 برداشت شود در مناطق تحت اشغال روسیه یا مناطقی قرار دارند که از درگیری‌ها تأثیر پذیرفته‌اند.

بر اساس این گزارش تنها 40 تا 45 درصد سموم و آفت‌کش‌های موردنیاز، در دسترس کشاورزان اوکراینی قرار دارد که این مسئله می‌تواند میزان برداشت محصول را به شدت کاهش دهد.

این نهاد بین‌المللی تخمین می‌زند امسال 20 درصد کشت زمستانی اوکراین که عمدتاً شامل گندم است قابل برداشت نباشد. این مسئله عرضه جهانی غذا در جهان را به شدت کاهش می‌دهد و به‌ویژه تاثیرات مهمی بر اروپا و آسیای مرکزی و آن سوی این مناطق می‌گذارد.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده است در اثر خشکسالی میزان صادرات گندم آمریکا در سال جاری به کمترین رقم از سال 1973 برسد. این نهاد همچنین پیش‌بینی کرده است تولید جهانی گندم 0.6 درصد طی امسال کاهش یابد. میزان کاهش تولید گندم اوکراین در این سال 35 درصد پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس این گزارش سهم اوکراین از صادرات جهانی گندم حدود 10 درصد است. روسیه نیز سهم 18 درصدی در این زمینه دارد. حدود 26 کشور جهان بیش از نصف نیاز خود به گندم را از این دو کشور تأمین کرده‌اند.

جنگ اوکراین روند صادرات مواد غذایی از این کشور و روسیه را مختل کرده است و امنیت غذایی کشورهای وابسته به روسیه و اوکراین را تهدید کرده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از تسنیم، درنتیجه این تحولات قیمت جهانی گندم از اواسط سال 2020 تاکنون بیش از 42 درصد رشد داشته است.................... ......... ......... ............. کدF53

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .