جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کمیابی گندم در جهان، بحران غذا در یمن را تشدید می‌کند

F_164.jpg

کاج پرس: 4/3/1401

با توقف صادرات گندم روسیه، اوکراین و هند که تامین کنندگان اصلی گندم یمن بودند و نیز افزایش شدید قیمت‌ها، میلیون‌ها نفر در این کشور در آستانه قحطی و تشدید بحران گرسنگی قرار گرفتند.

یمن به دنبال تامین کنندگان جدید گندم است، اما برای پرداخت هزینه واردات که پیوسته در حال افزایش است، به کمک نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا (WFP) در مورد کاهش کمک‌های غذایی برای میلیون‌ها نفری که در آستانه قحطی هستند، هشدار داده است.

اختلال در عرضه گندم در جهان به علت جنگ اوکراین و توقف ناگهانی صادرات گندم از سوی هند، تشدید بحران گرسنگی در یمن و افزایش تورم قیمت مواد غذایی را به همراه دارد که در حال حاضر در 2 سال اخیر در برخی از مناطق این کشور 2 برابر شده است.

اوکراین و روسیه، هر دو، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات بودند که درگیری میان آنها، جهان را با افزایش قیمت گندم مواجه کرده است. یمن 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند.

ریچارد راگان، مدیر برنامه جهانی غذا به رویترز گفت، تعداد افراد نزدیک به تعداد افرادی که در این کشور در شرایط نزدیک به قحطی زندگی می‌کنند، می‌تواند از حدود پنج میلیون نفر در حال حاضر، در نیمه دوم سال 2022 به 7 میلیون افزایش یابد.

به نوشته این گزارش، سازمان ملل ماهانه، غذای 13 میلیون نفر در یمن را تامین می‌کرد که این رقم از ماه ژانویه به 8 میلیون نفر کاهش یافت و امسال پس از تنها یک چهارم از 2 میلیارد دلاری که برای یمن نیاز دارد از کمک کنندگان بین‌المللی جمع‌آوری کرد، ممکن است، به زودی مجبور به کاهش بیشتر شود.

راگان گفت: «ما از فقرا غذا می‌گیریم و به گرسنگان غذا می‌دهیم... در ماه ژوئن باید تصمیمات سختی بگیریم که احتمالاً حتی به تامین غذای پنج میلیون نفر یعنی کسانی که واقعاً بیشتر در معرض خطر هستند، برسیم.»

وی افزود، یمن به 4 میلیون تن غلات در سال نیاز دارد و «ما حدود 25 درصد آن را وارد می‌‌کنیم.» WFP خود شاهد افزایش هزینه غذا و سوخت در حدود 25 تا 30 میلیون دلار در ماه بوده است.

وزارت کشاورزی یمن هفته پیش اعلام کرد، این کشور برای سه ماه گندم کافی دارد.

محمد الاشوال، وزیر کشاوری یمن گفت: «دولت و واردکنندگان به دنبال بازارهای جایگزین نظیر برزیل و سایر کشورها برای واردات گندم هستند، تا 45 درصد نیاز گندم را که از اوکراین و روسیه تامین می‌شد، جبران کنند.»

گروه HSA، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های غذایی یمن، که آژانس‌‌های کمک رسانی در یمن را نیز تامین می‌‌کند، خواستار کمک خارجی در قالب سازوکارهای اضطراری مانند صندوق ویژه مالی واردات و یک دوره 60 روزه برای پرداخت شده است.

این شرکت که تا ماه آگوست ذخایر گندم برای یمن دارد، این غله را به جای اوکراین و روسیه از فرانسه و هند تامین می‌کرد، اما اکنون در مورد عرضه هند با بلاتکلیفی مواجه شده است.

روسیه و اوکراین حدود یک سوم گندم جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کردند و اوکراین به تنهایی 12 درصد گندم صادراتی به بازارهای جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پیش از درگیری نظامی در اختیار داشت.

به گزارش کاج پرس به نقل از فارس، هند که دومین تولیدکننده گندم در بازار جهانی به شمار می‌رود اعلام کرده به دلیل عواملی نظیر کاهش تولید و افزایش قابل توجه قیمت باعث نگرانی دولت نسبت به امنیت غذایی 1.4 میلیارد نفر جمعیت این کشور شده است، تا اطلاع ثانوی صادرات گندم از این کشور ممنوع خواهد بود........................................ …… …....... کدF164

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .