پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

افغان‌ها حقابه را پای مردم ایران حساب نکنند

G_172.jpg

کاج پرس: 4/04/1401

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: اکنون آنچه مهم است اینکه ما قریب نیمی از مهاجران افغان در جهان را میزبانی می‌کنیم، افغان‌ها حقابه هیرمند را پای مردم ایران حساب نکنند. فقط بخش کوچکی از آب مصرفی چند میلیون افغان که در ایران زندگی و کار می‌کنند را در نظر بگیرند.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگویی درباره حقابه ایران از هیرمند اظهار داشت: ما طبق توافقنامه 1351 از آب هیرمند به عنوان سرزمین پایین‌دستی سهم مشخصی را داریم و این حقآبه مصوبه مجالس دو کشور را هم دارد و یک توافقنامه محکم بین‌المللی است.

وی افزود: طی این سال‌ها طرف افغانستان سعی کرده از آب به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده کند و اکنون مدعی شده که آب را به سمت ایران رهاسازی می‌کند و ما باید صبر کنیم تا آب به سمت ما جاری شود، افغانستان در دولت فعلی و گذشته همواره بر حق ما اذعان داشته اما این کفایت نمی‌کند، تا وقتی آب وارد چاه نیمه‌ها و هامون نشود نمی‌توانیم داوری کنیم.

 

 

* سیل را به حساب حقابه ایران نگذارند؛ هرچند یک میلیارد متر مکعب

ظهره‌وند ادامه داد: افغانستان باید آب را طبق جدول آبی کنار سد کجکی بنام دهراوود به میزان 26 متر مکعب بر ثانیه در اختیار ایران قرار دهد، بنابراین باید 900 میلیون متر مکعب آب روانه ایران شود، یعنی اگر سیلی به وقوع می‌پیوندد و آبی به ایران می‌رسد، نباید به حساب سهم ایران بگذارند، حتی اگر یک میلیارد متر مکعب آب باشد.

وی تاکید کرد: مسئله حقابه باید در چارچوب همکاری تعریف شده و پایدار در نظر گرفته شود تا ما هم بتوانیم به آنها کمک کنیم، به جای اینکه سیستم کشاورزی‌شان به صورت غرقابی بوده و یا به سمت کشت موارد مخدر ببرند، ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم که بتوانند آبیاری قطره‌ای داشته باشند و آبی را که هدر می‌دهند به سمت ایران بیاید، همچنین ما می‌توانیم کمک کنیم بهره‌وروی کشاورزی در افغانستان بالا برود.

 

 

* هامونِ خشک قتلگاه کشاورزی افغانستان

سفیر اسبق ایران در افغانستان در ادامه بیان داشت: ریزگردهایی که بابت عدم دریافت حقابه هامون بوجود می‌آید عمدتا سمت ایران نمی‌آید به سمت افغانستان می‌رود، درواقع هامونِ خشک قتلگاه کشاورزی خود افغانستان است. همان مواد مخدرشان را هم در آینده ویران خواهد کرد چون باد از غرب به شرق می‌وزد، بعبارت دیگر فشاری را که تصور می‌کنند به ایران وارد می‌کنند گریبان خودشان را می‌گیرد. ما در نهایت می‌توانیم از عمان و خزر آب را منتقل کنیم، حرف ما این است که بتوانیم مشکل خود افغان‌ها هم حل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مقامات این کشور نگاه عمیق و بلندمدت داشته باشند، باید حقابه دریاچه هامون را بدهند چراکه خشک شدن دریاچه؛ محیط زیست خودشان را نابود می‌کند و مجبورند به قاچاق و مهاجرات روی بیاورند، بنابراین آبادانی کشور ما آبادانی کشور خودشان است. ما آب را صرف آبادانی منطقه‌ای می‌کنیم که عواید آن به افغانستان هم می‌رسد، اما اکنون هم خودشان دچار آسیب شدند و هم منطقه را به لحاظ زیست محیطی تغییر داده‌اند، حیات گاومیش و ماهی‌ها از بین رفته و این به نفع هیچکس نیست.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایلنا، ظهره‌وند یادآور شد: امنیت افغانستان برای ما هم مهم است، طبق حکم اسلام هم باید همکاری کنند تا حقابه تحقق یابد، اکنون حدود 6 میلیون افغان در کشور ما زندگی می‌کنند و بازی سیاسی با حقابه هیرمند معنی ندارد........... .............................. . کد172 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .