جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

بیش از ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشور زیر کشت قراردادی رفت

G_191.jpg

کاج پرس: 5/04/1401

مجری طرح کشت‌های قراردادی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: براساس آخرین آمارها، کشت قراردادی برنج در بیش از ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بیشتر از میزان ابلاغی انجام شده‌است.

سعید زربخش در گفت و گویی اظهار داشت: حدود ۱۵ هزار شالیکار در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان برای اجرای کشت قراردادی برنج اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت قراردادی برنج از میزان ابلاغی از سوی وزارت جهادکشاورزی بیشتر شده‌است، افزود: سطح زیرکشت قراردادی برنج برای استان مازندران ۲۵ هزار هکتار، گیلان ۱۵ هزار هکتار و گلستان ۱۰ هزار هکتار ابلاغ شده بود، که اکنون بیشتر از این میزان کشت شده‌است. مجری طرح کشت‌های قراردادی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بیان داشت: یکی از اهداف این طرح، کشت برنج پرمحصول "برای افزایش تولید و جلوگیری از ورود برنج‌های وارداتی" بوده که در مازندران این نوع کشت انجام می‌شود به همین دلیل سطح ابلاغی برای این استان بیشتر در نظرگرفته شده‌است.

به گفته زربخش، با توجه به اینکه اغلب کشت برنج در گیلان بومی است، به همین دلیل سطح کشت کمتری برای این استان، به نسبت مازندران در نظر گرفته شده است.

وی درباره کشت قراردادی برنج در گیلان اظهار داشت: کشت قراردادی برنج در ۱۸ هزار هکتار از شالیزارهای این استان بیشتر از میزان ابلاغی، انجام گرفت که رشت، لاهیجان، صومعه سرا، آستانه اشرفیه، فومن، شفت و تالش بیشترین سطح زیرکشت "اول تا هفتم" را به خود اختصاص داده اند و بقیه شهرستان‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مجری طرح کشت‌های قراردادی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تشریح اهداف اجرای طرح کشت قراردادی برنج گفت: تامین به موقع نهاده‌های شالیکاری، رفع دغدغه برنجکاران برای تامین این نهاده‌ها و افزایش سطح تولید از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی درباره تحویل محصول از سوی شالیکاران در طرح کشت قراردادی برنج خاطر نشان کرد: در این ارتباط کمیته‌هایی با اعضای مشخص در سطح استان‌های اجرا کننده این طرح تشکیل خواهد شد که نسبت به استعلام قیمت و قیمت‌گذاری اقدام می‌کنند، البته قیمت‌گذاری‌ها ممکن است به روز یا هفتگی باشد که کمیته استانی در این مورد تشخیص خواهد داد.

وی در ادامه بیمه محصول برنج را از بخش‌های مهم اجرای این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: در برنج به دلایلی استقبال شالیکاران از بیمه شالیزارها کم بوده در حالیکه ضروریست تا کشاورز برای انجام بیمه شالیزارها هوشیار باشد، ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اهمیت بیمه شالیزارها و افزایش قیمت برنج در تلاش است تا با رایزنی، میزان پرداخت برای "خسارت در هکتار" را افزایش دهد.

زربخش با بیان اینکه کشت قراردادی سال گذشته برای محصول گندم و امسال برای محصول برنج به اجرا درآمد، اضافه کرد: اجرای طرح کشت قراردادی علاوه بر ۲ محصول گندم و برنج، در آینده برای سویا و سایر محصولات استراتژیک انجام می‌شود.

در کشت قراردادی برنج بین کشاورز و مباشر قراردادی منعقد می‌شود که بر اساس آن مباشر موظف است بذر و نهاده‌های کشاورزی شامل، کود و سم را بدون پیش پرداخت از طریق پشتیبان طرح تامین کند و هزینه آن در زمان تحویل محصول از کشاورز کسر شود که البته این تنها یکی از مزایای این طرح به شمار می‌رود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، بهره‌مندی از بیمه محصولات کشاورزی با تخفیف ۱۰ درصدی و استفاده از سایر گزینه‌ها و دریافت حق بیمه زمان تحویل محصول، برخورداری کشاورز بهره‌مند از کشت قراردادی از برنامه‌های آموزشی ترویجی و پرداخت بهای محصول بر اساس عرف منطقه در زمان برداشت با کسر هزینه نهاده‌ها و خدمات از دیگر مزایای این طرح عنوان می‌شود..،.... . . .. ....... کد191 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .