پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

نمایش آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان کودهای زیستی کشور در کرج

G_222.jpg

کاج پرس: 7/04/1401

آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان کودهای زیستی آلی ۱۸ شرکت برتر سراسر کشور روز سه شنبه در مجتمع گلستان گلشهر کرج به نمایش گذاشته شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه آموزشی، ترویجی و معرفی سبد محصولات کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز که با حضور تولیدکنندگان کودهای زیستی آلی کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: این نمایشگاه به منظور معرفی تولیدکنندگان مواد کودی استاندارد در تولید محصولات کشاورزی برگزار شده است.

محمد تاج الدینی به اهمیت برگزاری این نمایشگاه برای بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: محصولات کودی در تغذیه گیاهان و تولید محصولات زراعی و باغی جایگاه ویژه ای داشته زیرا این نهاده کشاورزی در افزایش کمی و کیفی تولید محصولات تاثیر بسزایی دارد.

وی به افزایش قیمت محصولات کشاورزی توسط دولت اشاره کرد و گفت: در راستای این افزایش قیمت‌ها ضروری است تا کشاورزان به افزایش کیفیت محصولات و تغذیه محصولات زراعی توجه ویژه ای داشته باشند زیرا معتقدیم مصرف مواد کودی استاندارد منجر به حفظ خاک و میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود که ضمن تقویت خاک و جبران کمبودهای عناصر خاک می‌تواند باعث افزایش عملکرد محصول و تولید محصول سالم شود.

وی ضمن قدردانی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز در برگزار این نمایشگاه، افزود: شرکت‌های تولید کننده کود بدانند مورد توجه هستند و تولیدات خوبی که دارند تلاش می‌شود از طریق مدیریت ترویج در سطح مزارع مورد استفاده قرار گیرد.

تاج الدینی به تاثیر کودهای سالم در تولید محصولات اساسی اشاره کرد و تصریح کرد: تولید محصول سالم بستگی به رفتار با کودها دارد زیرا در کشاورزی دانش بنیان و اصولی می‌گوییم هر ماده قابل استفاده در عرصه بستگی به کیفیت، تکنولوژی مورد استفاده و زمان مصرف دارد که اگر این شرایط توسط کشاورز فراهم شود افزایش عملکرد قطعی را به همراه دارد که این افزایش تولید نیز در محصولات مختلف متفاوت است.

وی بیشترین تاثیر مصرف کودها را در محصولات سبزی و صیفی دانست و گفت: کشاورزان در تولید این محصولات به اعتقاد ۱۰۰ درصد رسیده اند که استفاده از این محصولات در افزایش کمی و کیفی تاثیر دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز نیز گفت: وظیفه اصلی شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی در سراسر کشور وظیفه تامین و تدارک بیش از سه میلیون تن انواع کود در سراسر سال را بر عهده دارد.

علی اکبر ندرلو افزود: یکی از وظایفی که به عهده این شرکت واگذار شده اجرای طرح خودکفایی کودهای آلی زیستی است که برگزاری این نمایشگاه با دعوت از ۱۸ شرکت برتر کشوری و معرفی آخرین یافته‌ها و دستاوردهای آن‌ها برای رسیدن به این طرح می‌باشد.

وی به منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در صدد هستیم تا توانمندی‌های این شرکت‌ها را به بازار هدف که شامل کشاورزان، بهره برداران و کارگزاران هستند معرفی کنیم تا مصرف کودهای زیستی و آلی جایگزین کودهای شیمیایی شود.

ندرلو با بیان اینکه با مصرف کودهای زیستی و آلی کشاورزان و مردم دیگر نگرانی از بابت آلودگی خاک و محصولات از طریق کودهای شیمیایی نخواهند داشت، گفت: شرکت‌های تولید کننده مواد کودی، بایستی از موسسه خاک و آب شماره ثبت مواد کودی و مجوزهای لازم را دریافت کرده با شند.

وی سطح زیر کشت استان البرز را ۶۸ هزار هکتار عنوان کرد که ۲۰ هزار هکتار آن را اراضی زراعی تشکیل می‌دهد، که نسبت به استان‌های دیگر رقم خیلی پایینی است در عین حالیکه در این مقدار کم اراضی حدود ۲۰۰ هزار تن از کودهای زیستی آلی دراستان مصرف می‌شود که نشان از استقبال خوب کشاورزان البرزی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی فکر و اندیشه کشاورزان را به سمت مصرف این کودها هدایت کنیم، اظهار داشت: سهم البرز برای مصرف کودهای شیمیایی پایه ازته، فسفاته و پتاسه در سال گذشته ۲۲ هزار تن بود که حدود ۷۰ درصد آن جذب شد که برای سال جاری نیز همین میزان پیش بینی می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز در خصوص نحوه مصرف کودهای زیستی و آلی گفت: این کودها ریز مغذی هستند که به صورت مایع قابلیت استفاده دارند و در باغبانی به صورت محلول پاشی و چالکوب انجام می‌شود که در شهرستان‌های نظرآباد، طالقان و ساوجبلاغ بیشترین استقبال از آن شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان به دلیل ارزان بودن کودهای شیمیایی غیرقابل استاندارد تمایل به استفاده از آن دارند، افزود: این نوع نهاده‌ها ضرر و زیان هنگفتی به کشاورزان و اراضی خواهد زد و بایستی نوع استاندارد آن را که همراه با شماره ثبت کودی باشد را از مراکز استاندارد و کارگزاری‌های تهیه و خریداری کنند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، ندرلو اظهار امیدواری کرد که کودهای زیستی به تدریج جایگزین کودهای شیمیایی برای تولید محصول سالم و غذای سالم شود........ ....................... ... کد222 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .