جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کندی برداشت چغندرقند و افزایش کرایه حمل

G_265.jpg

 

کاج پرس: 12/04/1401

کشاورزان گلستانی چغندرکار که در سال‌های اخیر سطح بیشتری از مزارع خود را به کشت این محصول اختصاص دادند این روزها از کندی برداشت و درآمد پایین خود به سبب افزایش هزینه‌های حمل، بذر، کود و تولید گلایه دارند.

تحقیقات برای کشت پاییزه چغندرقند در زمین‌های کشاورزی گلستان از سال ۸۱ برای تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذر مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت و میزان مصرف آب مورد نیاز آغاز و از سال زراعی ۹۲-۹۱ نیز کاشت این محصول در ۸۱ هکتار عملیاتی شد.

طبق گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان، زراعت پاییزه چغندرقند در این استان شمالی در سال‌های اخیر با استقبال کشاورزان افزایش یافته و در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ به چهار هزار و ۴۰۰ هکتار رسید که تاکنون ۹۰ هزار تن از محصول تولیدی استان به کارخانه‌های قند استان‌های همجوار حمل شده است.

کشاورزان گلستانی که در این مقطع زمانی اقدام به کشت تابستانه در مزارع خود می‌کنند از کندی روند برداشت چغندرقند توسط پیمانکاران کارخانه‌های قند گلایه دارند چرا که فرصت کشت دوم را از دست می‌دهند که نتیجه آن کاهش درآمدشان خواهد بود.

برداشت چغندرقند در گلستان به طور معمول اواخر خرداد به مدت یک ماه انجام و همه محصول تولیدی استان به دلیل نبود کارخانه قند راهی واحدهای تولیدی قند در خراسان رضوی، خراسان شمالی و استان سمنان می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، گلستان مستعد کشت سالانه ۲۰ هزار هکتار چغندر قند پاییزه با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول است و فعال سازی یک واحد صنعتی مرتبط می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های تردد و جابجایی چغندر قند برای کشاورزان را کاهش دهد.

صرفه جویی در مصرف آب و معرفی زراعت جایگزین کشت برنج، ایجاد تناوب زراعی، حاصل خیزی خاک، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و تولید ۸۰۰ هزار تن علوفه دامی (تفاله چغندرقند) از مزایای ایجاد کارخانه قند در گلستان به‌حساب می‌آید.

* افزایش هزینه‌های فرآیند تولید دغدغه چغندرکاران گلستانی

رحیم دانشور مدیر جهاد کشاورزی کلاله سطح زیر کشت چغندر قند در این شهرستان را ۷۷۹ هکتار با پیش بینی برداشت ۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت:‌ از اواخر خرداد تاکنون ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن محصول چغندر قند از سطح ۲۴۹ هکتار برداشت شده است.

وی افزود: تداوم تاخیر در برداشت حدود ۳۴ هزار تن محصول باقی مانده با وجود هفت سری ست دستگاه‌های "برگ زن، برداشت و جمع آوری کُن و بارزَن"، احتمال پوسیدگی و در نتیجه خسارت به مزارع چغندرکار را در پی خواهد داشت.

دانشور بیان کرد: نمایندگان کارخانه قند جوین با عقد قراردادی با چغندرکاران تعهد حمایت در کاشت، داشت و برداشت محصول را دادند لذا این تاخیر و کُندی در برداشت و حمل در نتیجه ایجاد خسارت به کشاورزان قابل قبول نیست.

* کشت چغندرقند در سطح چهار هزار و ۴۰۰ هکتار در گلستان

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان در پاسخ به گلایه کشاورزان با اشاره به کشت چغندر قند در سطح چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان، گفت: میانگین تولید این محصول در سال‌های قبل ۴۷ تا ۴۸ تن در هکتار بوده اما امسال با توجه به بارندگی خوب اردیبهشت ماه به ویژه در منطقه شرق استان عملکرد به ۶۰ تا ۷۰ تن و حتی بالاتر رسیده است.

علی موسی خانی ادامه داد: همچنین بارندگی‌ها علاوه بر افزایش عملکرد باعث شده چغندرها برگ زیادی تولید کنند که این مساله کار برداشت را برای دستگاه‌ها با سختی مواجه کرده است.

وی افزود: سطح تولید چغندر قند بیشتر از پیش بینی بود و علاوه بر آن هر کارخانه برای تبدیل چغندرقند به شکر ظرفیتی دارد به عنوان مثال ظرفیت تحویل و فرآوری کارخانه قند جوین چهار تا پنج هزار تن در روز است از طرف دیگر در بحث چغندرقند پاییزه در شرایط گرما امکان اینکه محصول در سیلو نگهداری و به مرور استفاده شود نیست یعنی بلافاصله بعد از حمل باید مورد مصرف قرار گیرد در غیر این صورت بر اثر گرما دچار فساد خواهد شد.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهارداشت: عملکرد بالا و برگ‌هایی که روی چغندرقند باقی مانده یک مقدار سرعت فرآوری را در کارخانه تولید قند پایین آورده است لذا به پیمانکاران در حال برداشت این محصول در استان تذکراتی دادیم که بار خود را تمیز تحویل کارخانه دهند.

موسی خانی با بیان اینکه ظرفیت کارخانه‌های قند تغییر نمی‌کند و از طرفی امسال عملکرد در سطح تولید بالا رفته از کشاورزان چغندرکار خواست یک مقدار تامل بیشتری داشته باشند تا به مرور محصولاتشان برداشت شود چرا که به طور قطع عملکرد بالا بر درآمد آنان تاثیر مستقیم دارد. وی افزود: طول مدت پیش بینی شده برای برداشت چغندرقند که از ۲۰ خرداد شروع شد یک ماه بود که با توجه به شرایط پیش آمده احتمال دارد این مدت یک هفته تا ۱۰ روز افزایش یابد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد....................... .... ... کد264 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .