شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

طی چهار مرحله در سال جاری

رهاسازی سه میلیون و ۸۰۰ هزار بچه ماهی در رودخانه آستارا

G_266.jpg

 

کاج پرس: 12/04/1401

رئیس اداره شیلات آستارا از رهاسازی سه میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی سفید طی چهار مرحله در سال جاری در رودخانه چلوند این شهرستان، با هدف بازسازی و تقویت ذخایر این گونه آبزی در رودخانه و سواحل دریای خزر خبر داد.

دکتر میرآرمان واعظی در گفت و گویی اظهار کرد: در چهارمین مرحله رهاسازی بچه ماهی‌ها که عصر روز گذشته با حضور مسئولان و جمعی از اهالی در حاشیه رودخانه چلوند آستارا انجام گرفت، یک میلیون قطعه بچه ماهی با وزن متوسط یک گرم به رودخانه رها شد و در کل، این رقم در سال جاری به سه میلیون و ۸۰۰ قطعه رسید.

وی افزود: ماهی‌های سفید از سن ۲ سالگی برای تخم ریزی و تکثیر طبیعی به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر مهاجرت می‌کنند و در بعضی رودخانه‌ها توسط تیم مستقر اداره کل شیلات با همکاری بخش خصوصی، به صورت مصنوعی عملیات تخم کشی و تکثیر انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: سپس بچه ماهی‌ها توسط تیم اداره کل شیلات گیلان به کارگاه شهید انصاری رشت منتقل و در دستگاه انکوباتور تبدیل به لارو می‌شوند و بعد از رهاسازی در استخر پرورش بچه ماهی، طی ۲ ماه به بچه ماهی سفید با وزن متوسط یک گرم تبدیل شده و در نهایت در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شوند.

رییس اداره شیلات آستارا گفت: با توجه به اینکه اکثر بچه ماهیان سفید، بعد از بلوغ به همان رودخانه که در آن رها سازی شده اند بر می‌گردند، بازسازی ذخایر آن برای تکثیر ماهی سفید در سال‌های بعد و همچنین رونق صید و کار صیادان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام محمدجواد باقری ارومی امام جمعه آستارا در بازدید از عملیات رهاسازی بچه ماهی ها، این کار را خوب و ارزشمند دانسته و گفت: این کار اداره شیلات آستارا باعث رونق صید و کسب و کار صیادان می‌شود.

غلامرضا مرحبا نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از این کار، بر حمایت از اداره شیلات آستارا برای توسعه آبزی پروری و کمک به صیادان با بازسازی ذخایر آبزیان و توسعه زیر ساخت‌های شیلات شهرستان به منظور اشتغالزایی تاکید کرد.

رودخانه چلوند آستارا از ارتفاعات اسپیناس و لابلای جنگل‌ها سرچشمه گرفته و در دریای خزر می‌ریزد و جزو رودخانه‌های دایمی است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل واقع شده است.......................... .... .. کد265 G

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .