جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

دیپلماسی گروه خرما در کشور بسیار ضعیف است

H_260.jpg

کاج پرس: 15/05/1401

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۶ هفته گذشته نشست‌های متعددی با گروه‌های زعفران، پسته و خشکبار برگزار کردیم اما در این مدت از طرف تیم خرما هیچ درخواست نشستی نبود، این گواهی بر ضعف دیپلماسی خرما در مرکز کشور است.

مهدی ضیغمی در نشست میز ملی خرما در دشتستان استان بوشهر افزود: افزون براین در نشست دیپلماسی غذایی نیز تا آنجایی که شرکت کردم بحث خرما خیلی مطرح نشده است و این انتقادی است که به فعالان و مسئولان این بخش وارد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر بحث صادرات خرما اظهار کرد: تلاش شود ۲ تا سه هفته آینده جلسه صادرات خرما برگزار و راهکارهای اجرایی و عملیاتی صادراتی مهم در این زمینه جمع بندی شود.

ضیغمی گفت: در بحث میزهای کشوری کارهای زیادی می‌توان انجام داد اما شرط آن این است که مدل‌ها و بروشورهای در اختیار داشته باشیم تا به طرف خارجی ارائه دهیم درحالی که اکنون از ایران در بحث خرما هیچ مدلی در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران نیست که به مهمانان خارجی ارائه شود.

وی در باره استانداردهای بین المللی افزود: در راستای کمک به صادر کنندگان در بحث استانداردهای بین المللی دوره‌ای ۶ ماهه تعریف شده تا فعالان این بخش بتوانند استانداردهای بین المللی صادرات غذا و خشکبار دریافت کنند.

معاون توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت صادرات به قطر و روسیه با استفاده از ظرفیت جام جهانی گفت: تلاش می‌شود رفع تعهدات ارزی صادرات به قطر با اولویت در حوزه خشکبار از ۹۰ به ۷۰ درصد برسد.

وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست کمک کنند بودجه مشوق‌ها که مشمول اتحادیه‌ها و صادرکنندگان است به موقع تخصیص داده شود تا در زمان مناسب در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

معاون توسعه تجارت ایران در باره رفع تعهد ارزی افرادی که در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ دچار مشکل شده اند گفت: تا یکی ۲ هفته آینده جرائم ریالی تصویب و و ابلاغ و دوستانی که مشکل رفع تعهدات داشتند نیز برطرف شود.

وی در مورد کانتینرهای یخچالی و صادرات به روسیه افزود: تلاش کردیم کانتینرهای یخچالی را از بنادر مختلف به بندر "ماخاچ قلعه" انجام دهیم.

ضیغمی اضافه کرد: مشکل بزرگ ما در بحث صادرات در مرز آذربایجان بود که تلاش شده بحث کشتیرانی که در فصل سرد در آستارا در عمل تعطیل می‌شود در بندر ماخاچ قلعه که فاصله کمتری دارد و زیرساخت‌های یخچالی فراهم است مهیا شود که این امر بسیار می‌تواند کمک کند.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود بندر دیر به عنوان بندر کانتینری بوشهر برای صادرات یخچالی و به بندر معین برای صادرات قطر تبدیل شود و در همین ارتباط با یکی از خطوط کشتیرانی نیز مذاکراتی انجام شده است.

ضیغمی گفت: امید می‌رود در ایام جام جهانی دولت بودجه کارگو (روش حمل باری است که در آن یک یا چند کالا از طریق هواپیماهای غیر مسافربری و تجاری به نقاط مختلف فرستاده می‌شوند) هوایی به سمت قطر را مسافری محاسبه کند، اگر این مهم حاصل شود هم در بحث صادرات کالاهای یخچالی که خرما هم در آن است تسهیل می‌کند و اگر بودجه مشوق‌های صادراتی هم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی دریافت شود می‌توانیم در این مساله کمک کنیم.

وی همچنین با تاکید بر بحث نصب دستگاه ایکس ری در بندر دیر استان بوشهر افزود: نصب ایکس ری در بندر دیر بحث صادرات به قطر را حل می‌کند.

معاون توسعه تجارت ایران افزود: همچنین در بحث کانتینرهای یخچالی نیز وزارت صمت تلاش می‌کند با آیین نامه ای که نوشته طی ماه آینده موضوع کمبود کانتیر یخچالی را در کشور برطرف کند.

میز ملی خرما با مشارکت نمایندگان ۶ استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان و بوشهر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه و دیگر بخش‌های متولی خرما در سطح ملی و استانی در دشتستان برگزار شد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، هدف از تشکیل این میز ملی خرما حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و بازار فروش این محصول است و این رویداد در راستای تثبیت قیمت مناسب آن برگزار شده است.

هر سال میز ملی خرما در آذر ماه تشکیل می‌شد ولی با توجه به حساسیت قیمت این محصول ۲ ماه قبل از برداشت محصول، نشست این میز امسال در استان بوشهر برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی لازم برای تثبیت قیمت خرما انجام شود و نگرانی کشاورزان و نخلداران در این زمینه پایان یابد..........‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌............ -کد 260 H

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .