شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

۸۰ درصد مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

I_-10.jpg

کاج پرس: 22/05/1401

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: پدیده خشکسالی و وضعیت نامناسب منابع آبی موجب شد تا امسال ۸۰ درصد از حجم سدهای این استان خالی باشد بنابراین منابع آبی باید به خوبی مدیریت شود.

سید عقیل مرتضوی در گفت و گویی اظهار داشت: وضعیت حجم مخازن سدهای این استان تا حدودی در سال گذشته خوب بود اما در سال جاری اثرات خشکسالی خود را نشان داده است و وضعیت این منابع آبی روز به روز کاهش می یابد.

وی افزود: ورودی آب به سدهای این استان بستگی به بارش باران، برف و سیلاب زمستانه دارد که متاسفانه وضعیت بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته و حتی طولانی مدت کاهشی بوده است و این منابع آبی امسال نیز از سیلاب تابستانه بی بهره بودند.

مرتضوی اظهار داشت: اخیرا در بیشتر استان ها سیلاب جاری شد و حتی برخی از سدها وضعیت مناسبی نیز پیدا کردند، ولی خراسان شمالی همچنان با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی اظهار داشت: بخشی از آب شرب مورد نیاز این استان از سه سد شیرین دره در مانه و سملقان، بارزو در شیروان و بیدواز در اسفراین تامین می شود که اینک حجم مخزن سد بارزو خالی است و مدار آب شرب نیز از این منبع آبی قطع شده است.

به گزارش ایرنا، وضعیت نامناسب سدهای خراسان شمالی در حالی است که اینک ۲۲ درصد آب شرب مورد نیاز این استان از سه سد تامین می‌شود که به نوعی نیازمند آب پایدار هستیم.

مرتضوی گفت: حجم مخزن سد بارزو در شهرستان شیروان به عنوان دومین سد بزرگ خراسان شمالی اکنون خالی است که این وضعیت نگران کننده است.

وی اظهار داشت: منابع آبی ۲ سد شیرین دره و بیدواز نیز بسیار کاهش یافته است و حتی به دلیل این کاهش طعم آب سد شیرین دره برای تامین آب شرب بجنورد مناسب نیست که بعضا شهروندان در این خصوص گلایه مند هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش سدهای این استان در سدهای بیدواز و بارزو است اظهار داشت: اینک مخازن سه سد مهم تامین آب شرب استان آب کافی ندارد در حالیکه گنجایش این سازه ها بیش از ۲۰۱ میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: از کشاورزان و هم استانی ها می خواهیم که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی افزود: سد شیرین دره پر اهمیت ترین سد استان به لحاظ توان تنظیم آب و تامین آب شرب مرکز استان است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه ۱۰ ساله، ۷۴.۲ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

پهنه بندی شاخص خشکسالی SPEI که توسط مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ارایه می شود و اکنون مناطق مختلف استان با درجات مختلف درگیر تبعات خشکسالی است که در شهرستان های بجنورد، اسفراین و راز جرگلان این درصد درگیری خشکسالی بیش از ۹۰ درصد است.

این استان ۴۳۳ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به نوعی کشاورزی و دامپروری از پیشران های اقتصادی محسوب می شود و خشکسالی در سال های اخیر کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است و توان ذخایر آبی سدهای استان را بیش از ۲۲۶ میلیون مترمکعب است ضمن اینکه ۳۲ تشکل در پایاب این سدها فعال هستند........................... ........ ..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌............ -کد 10 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .