جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

برنج‌کاری با فاضلاب در حاشیه شیراز قلع و قمع شد

I_-36.jpg

کاج پرس: 23/05/1401

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه چگونگی آبیاری مزارع جنوب کلان شهر شیراز دائما توسط این مدیریت رصد می شود، گفت: پس از تأیید آلودگی به فاضلاب در قسمتی از یک مزرعه برنج با اخذ دستور قضایی، این مزرعه قلع و قمع شد.

بنا بر گزارش دریافتی از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس، ذبیح الله سیروسی در حاشیه اجرای دستور قضایی مزرعه آلوده در اطراف شیراز گفت: مزرعه برنج مورد نظر در منطقه اقبال آباد روستای کوشکک بخش مرکزی شهرستان شیراز واقع است که قسمتی از این مزرعه ۸ هزار و ۴۰۰ متر مربعی با فاضلاب و قسمتی با آب سالم چاه که مورد تائید شبکه بهداشت و درمان است آبیاری می شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با به کار گیری دو دستگاه ماشین آلات سنگین عملیات امحای قسمت آلوده مزرعه مذکور صورت گرفت، اظهار کرد: با ورود شبکه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست به این موضوع و انجام بررسی های لازم میزان و قسمت های آلوده محرز شد.

وی با بیان اینکه برخورد با کشاورز متخلف در قالب گشت همپوشان صورت گرفت، ابراز کرد: آبیاری مزارع با فاضلاب و آب های نامتعارف ممنوع است و براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی که سلامت مردم را تهدید کند برای آن در قانون جرم انگاری شده و با فرد خاطی برخورد می شود.

سیروسی با تاکید بر اینکه در برخورد با افراد متخلف هیچ گونه مماشاتی نخواهیم داشت و مزارع آلوده در هر مرحله ای از رشد که باشند معدوم می شوند، بیان کرد: من به کشاورزان جنوب و حریم کلان شهر شیراز توصیه می کنم که به شدت از آبیاری مزارع توسط فاضلاب و آب های نا متعارف خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن گلایه از چگونگی دفع فاضلاب در جنوب این کلان شهر افزود: ما می بینیم که فاضلاب در جنوب شهر به کانال های کشاورزی رها می شود؛ من به دستگاه های متولی توصیه می کنم و خواهش می کنم این موضوع را مدیریت و از رها سازی آن جلوگیری کنند.

به گزارش کاج پرس به نقل از فارس، او با اشاره به انتشار یک ویدیو در فضای مجازی در خصوص این مزرعه آلوده اضافه کرد: عموم مردم در صورت مشاهده تخلف در این زمینه می توانند به جهاد کشاورزی، اداره محیط زیست و شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند تا در قالب گشت همپوشان و اخذ دستور قضایی فورا اقدام لازم انجام شود.

بنا بر این گزارش، معدوم سازی مزرعه برنج آلوده صبح یکشنبه بیست و سوم مرداد ماه با حمایت نیروی انتظامی انجام شد.

آبیاری مزارع اطراف شیراز خصوصا در محدوده شرق این کلانشهر در ۱۰ سال گذشته همواره مورد نقد رسانه ها و فعالین حوزه سلامت شیراز بوده است.... .............. .......... -کد 36 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .