پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مدیر امور عشایر استان تهران:

بازگشایی مسیرهای سیل زده عشایر استان تهران

I_-38.jpg

کاج پرس: 23/05/1401

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به وقوع سیل در مناطق عشایری این استان اعلام کرد: با تلاش شبانه روزی کلیه مسیرها بازگشایی شد.

فرشید ذبیحی در گفت و گویی اظهار داشت: بدلیل وقوع سیل در مناطق عشایری شهرستان های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مسیرهای رفت و آمد عشایر دچار تخریب و مسدود شد که با تلاش شبانه روزی کلیه این مسیرها بازگشایی شد.

وی افزود: با همکاری فرمانداران و تلاش های صورت گرفته هم اکنون تمامی مسیرها در مناطق عشایری استان تهران در خدمت عشایر است و عبور و مرور عشایر به ویژه در ارتفاعات بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

ذبیحی با بیان اینکه استان تهران دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر عشایری است، گفت: همه ساله بخش عمده ای از این مسیرها برای تسهیل در رفت و آمد عشایر مرمت و بازسازی می شود.

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به خسارت های وارد شده به عشایر این استان نیز گفت: تمامی خسارت های وارده شده به عشایر برآورد شده و در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد تومان سیل به بخش عشایری خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه طبق تقویم کوچ، عشایر تا نیمه شهریورماه در مناطق ییلاقی (سردسیر) استان حضور دارند، گفت: عشایر هشدارهای هواشناسی را جدی تلقی کنند و همواره در صورت شرایط نامناسب آب و هوایی به شکل های مختلف عشایر را در جریان قرار می دهیم.

به گفته ذبیحی، تمامی اقدامات خدمت رسانی در زمان مناسب انجام شد و در شرایط سیل در حالی که برخی عشایر چادر و مواد غذایی خود را از دست داده بودند با همکاری سازمان هلال احمر و فرمانداران خدمات مناسب به این جامعه تولید کننده انجام شد و همچنین شخص استاندار تهران با حضور میدانی خود دستوراتی در خصوص ارائه خدمات مناسب صادر کرد.

وی با بیان اینکه عشایر همواره از حامیان حفظ محیط زیست هستند، گفت: در سال های اخیر به واسطه توسعه شهرنشینی برخی از مسیرهای رفت و آمد عشایر دچار تصرف شد که در جلسه شورای عشایری اخیر که با حضور استاندار تهران برگزار شد از رییس شورای عشایری استان خواستیم که در این موضوع ورود کند و اجازه تصرف به راه های عشایری را ندهد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر این استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب‌شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران، تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان سکونت پیدا کردند.

بامداد پنجشنبه ۶ مرداد برخی نقاط استان تهران از جمله شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند، شمیرانات و پاکدشت با حادثه سیل روبرو شد و این حادثه خسارات زیادی به کشاورزان و عشایر این شهرستان‌ها وارد کرد........ .............. .......... -کد 38 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .