سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی؛

۱۹ تیم یگان حفاظت در جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل مستقر هستند

I_-65.jpg

کاج پرس: 25/05/1401

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: بمنظور جلوگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی ۱۹ تیم یگان حفاظت منابع طبیعی در جنگل‌های این استان مستقر شده‌اند تا جلوی هرگونه خسارت احتمالی را بگیرند.

محمود قلی زاده روز در گفت و گویی اظهار کرد: با توجه به اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان اردبیل مبنی بر گرم شدن هوا و احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها، نیروهای حفاظت منابع طبیعی استان با تجهیزات و امکانات لازم در حالت آماده‌باش هستند.

وی گفت: علاوه بر آماده باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، دیگر نیروهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گروه بندی شده‌اند تا در مواقع نیاز و بحران حریق وارد عمل شوند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه علت بخش زیادی از آتش سوزی‌ها در طبیعت، رهاسازی انواع زباله است، از شهروندان و گردشگران خواست از رهاسازی زباله در طبیعت استان خودداری کنند.

قلی زاده اظهار کرد: بخش زیادی از آتش‌سوزی‌ها در طبیعت از رهاسازی انواع زباله ناشی می‌شود و این آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه پوشش گیاهی را از بین می برد احیای طبیعت را هم دشوار می‌سازد.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی و میزان بارش‌ها مسائلی مانند آتش‌سوزی به ندرت در استان اردبیل اتفاق می‌افتد با این وجود هر سال پیش از آغاز فصل گرما، نشست‌های متعددی با موضوع مدیریت بحران و اطفای حریق اراضی مراتع و جنگل‌ها برگزار می‌شود و تلاش براین است برای جلوگیری از این حوادث از ظرفیت رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سازمان مردم‌نهاد هم استفاده شود.

قلی زاده از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد ، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.

منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است. این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید........‌‌....... -کد 65 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .