پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مجری طرح توسعه زنبورداری اعلام کرد؛

پوشش بیمه تکمیلی زنبورستان‌ها در سال زراعی آینده

I_-73.jpg

کاج پرس: 25/05/1401

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور از اجرای پوشش بیمه تکمیلی برای تلفات احتمالی ناشی از سم‌پاشی‌های مزارع و باغات به عنوان عامل خارج از مدیریت زنبورداران در سال زراعی آینده خبر داد.

«تورج صارمی» افزود: دستورالعمل بیمه تکمیلی زنبورداران با موافقت صندوق بیمه کشاورزی نهایی شده و با اجرایی شدن آن در سال زراعی آینده، بابت تلفات ناشی از سم‌پاشی‌های باغات و مزارع کشاورزی به زنبورداران غرامت پرداخت می‌شود.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور اظهار داشت: در حال حاضر زنبورداران می‌توانند از بیمه‌های پایه، ویژه و تکمیلی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بیماری‌های بازپدید، نوپدید، لوک آمریکایی و سایر بیماری‌های زنبور عسل و همچنین عوامل قهری مانند سیل، خشکسالی، زلزله و صاعقه برخوردار شوند که افزودن بیمه تکمیلی جدید برای جبران خسارت ناشی از سمپاشی‌ها نیز می‌تواند ریسک فعالیت و تولید در حوزه زنبورداری را کاهش دهد.

صارمی با اشاره به تلفات زنبورهای عسل در استان آذربایجان غربی بر اثر سم‌پاشی‌های باغات و مزارع گفت: با هماهنگی به عمل آمده از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در حال پیگیری اخذ آمار تلفات تایید شده و پیش‌بینی خسارت وارده به زنبورستان‌ها از سوی مدیریت بحران استانداری استان هستیم تا ضمن انعکاس موضوع به مدیریت بحران در وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری موضوع در وزارت کشور، اقدامات حمایتی لازم برای جبران خسارت به زنبورداران آسیب دیده صورت گیرد.

وی درباره خسارت‌های ناشی از سیل‌های اخیر به زنبورستان‌های کشور نیز اعلام کرد: مطابق استعلام به عمل آمده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، سیل به صورت محدود و تنها در برخی از استان‌ها خسارتی را به کلنی‌های زنبور عسل وارد کرده است که بر اساس گزارش اولیه حدود ۳ دهم درصد از کلنی‌های موجود در کشور بر اثر سیل آسیب دیده‌اند.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور تعداد کلنی‌های زنبور عسل در کشور را بالغ بر ۱۱ میلیون کلنی عنوان و تصریح کرد: خسارت ناشی از سیل در ۱۲ استان گزارش شده است که بیشترین آمار خسارت وارده در استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس اصفهان، یزد و مرکزی است.

وی ادامه داد: پیش از وقوع سیل علاوه بر اطلاع رسانی سازمان هواشناسی به مراکز استان‌ها، از سوی دفتر توسعه زنبورداری کشور نیز مکاتبه‌ای با استان‌های در معرض خطر و اعلام هشدار قرمز مطابق اعلام سازمان هواشناسی به زنبورداران داده شده بود تا از نگهداری کندوهای زنبورعسل در کنار رودخانه‌ها خودداری و کلنی‌های زنبور عسل را به مناطق امن انتقال دهند.

صارمی گفت: به واحدهای زنبور داری آسیب دیده بر اثر سیل در صورت بیمه بودن از سوی صندوق بیمه کشاورزی غرامت پرداخت می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اعلام گزارش خسارت ناشی از سیل اخیر از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، به مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور، گزارش‌های اولیه در مورد خسارات ناشی از سیل اخیر نیز از طریق دفتر توسعه زنبورداری به واحدهای ذی‌ربط برای پیش‌بینی سیاست‌های حمایتی ارسال شده است.......،...‌‌. ... ...... -کد 73 I

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .