سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهادکشاورزی خبرداد:

طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور با جدیت اجرا می‌شود

J_-50.jpg

کاج پرس: 23-06-1401

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها به عنوان یک اقدام مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی پیش‌رو با جدیت در کشور پیگیری و اجرا می‌شود.

علیرضا مهاجر در گردهمایی طرح جهش تولید در دیمزارها و کشت محصولات پاییزه گلستان افزود: ایران در منطقه خشک و کم‌آبی قرار دارد و در این شرایط با هدف حفظ تولید و تامین امنیت غذایی باید به دیمزارها بیش از گذشته توجه کرد.

پیشتر سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود: برای سال زراعی جدید طرح جهش تولید در ۵ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام اجرا می‌شود.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی همچنین از بهره‌برداران خواست به توصیه کارشناسان در اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی، زراعت به‌موقع محصولات پاییزه و آبیاری نوین بیشتر توجه کنند.

رییس جهادکشاورزی گلستان هم در این مراسم گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان امسال بر روی افزایش کمی و کیفی گندم و کلزا متمرکز شده است.

محمد برزعلی افزود: طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان در ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود که این مقدار سه برابر سال قبل است.

براساس داده‌های آماری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان، طی سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور امسال) در طرح جهش تولید دیمزارها ۴۰ هزار هکتار کلزا، ۱۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو و ۳ هزار هکتار محصولات علوفه‌ای کشت شد.

اجرای طرح جهش تولید توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان از سال زراعی ۹۹ - ۹۸ با نظارت این ستاد و هماهنگی سازمان جهادکشاورزی و با کشت کلزا در ۲۰ هزار هکتار دیمزار کم‌بازده شمال گلستان آغاز شد.

طرح جهش تولید در دیمزارهای کم‌بازده کشور توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مدت زمان پنج ساله برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

سطح اراضی زراعی گلستان ۵۳۹ هزار و ۳۸۶ هکتار با ۸۷ هزار بهره بردار است که حدود ۷۷ درصد آن اراضی دیم بوده و بیشترین فعالیت بهره‌برداران این خطه در بخش کشت گندم، جو و کلزا است.

برنامه ریزی برای رشد ۴۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی گلستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم در این مراسم گفت: بخش کشاورزی مهمترین مزیت استان بوده و پیش‌بینی می‌شود تولید انواع محصولات کشاورزی استان در سال زراعی آینده بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

سیدمحمد دهنوی افزود: موفقیت در افزایش تولید اراضی کشاورزی گلستان با همراهی بهره برداران دست‌یافتنی است.

به گفته محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان، اکنون زراعت گندم، جو، کلزا، کاملینا، گیاهان دارویی، علوفه، نخود و عدس محصولات زیر پوشش طرح تولید در دیمزارهای بوده و بهره برداران استان می‌توانند از مزایای آن در افزایش تولید محصول در اراضی دیم خود استفاده کنند.

مطابق گزارش مسوولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در گلستان، برای سومین سال اجرای طرح مزبور پوشش ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی دیمزار استان سهمیه در نظر گرفته شده که بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین کودهای ریزمغذی و غنی سازی بذر و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

استفاده از ظرفیت اراضی دیم در گلستان که حدود ۷۷ درصد اراضی زراعی استان را شامل می شود، با تداوم و گسترش طرح مزبور در این منطقه می تواند دستیابی به جهش تولید در استان را با اهدافی چون پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت‌زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم و کم بازده شمال استان با کشت محصولات کم آب طلب و وابسته به نزولات آسمانی و کمک به امنیت غذایی کشور دوچندان کند.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، بیش از ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، همچنین استان گلستان در تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.................. -کد 50 J

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .