سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

واردات در فصل برداشت قیمت برنج را کاهش نمی‌دهد

J_-84.jpg

کاج پرس: 29-06-1401

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران با انتقاد از لغو ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج در فصل برداشت، گفت: واردات در این مقطع، باعث کاهش قیمت این محصول نخواهد داشت.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران افزود: در سال‌های گذشته برای وارد نشدن لطمه روحی و روانی به کشاورزان، حمایت از تولید، تولیدکنندگان و جلوگیری از برخی از سوء استفاده‌ها در این عرصه به خصوص اختلاط برنج ایرانی با برنج خارجی، ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج در فصل برداشت مصوب شده بود که متاسفانه امسال این ممنوعیت لغو شد.

علیزاده شایق اظهار داشت: برنج‌های خارجی که در همین مدت وارد کشور شده با برنج‌های خوب و مرغوب داخلی مخلوط و به نام برنج ایرانی در بازار به فروش می‌رسد و واردات برنج در این چهار ماهه هرگز روی قیمت برنج اثر نخواهد گذاشت و باعث کاهش قیمت برنج نمی‌شود، چون برنج وارداتی و برنج تولید داخل هر کدام مشتری خاص خود را دارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران در ادامه افزود: کشت غالب برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان متمرکز است، از مجموع افزون بر ۶۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزار در ایران ۵۰۰ هزار هکتار در شمال کشور واقع شده و میزان تولید برنج طی سال جاری در سه استان گیلان، مازندران و گلستان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که پیش بینی می‌شود ۲۰۰ هزار تن برنج دیگر از طریق کشت دوم (راتون) در دو استان گیلان و مازندران تولید شود.

علیزاده شایق با انتقاد از کشت دوم برنج در کشور گفت: بار‌ها از موسسه تحقیقات برنج خواسته شده مبنی بر اینکه آیا کشت دوم برنج به اراضی شالیزاری لطمه می‌زند یا خیر؟ اما متاسفانه موسسه مزبور هیچگاه جواب قاطعی به این پرسش نداده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از صدا و سیما، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران با اعلام اینکه سال ۱۳۹۹ با تولید دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج یک سال استثنایی برای تولید این محصول در ایران بود، افزود:، اما متاسفانه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید برنج در کشور دوباره به رقم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

علیزاده شایق تصریح کرد: اگر به آمار تولید برنج در ایران طی هفت تا هشت سال گذشته نگاه کنید به وضوح خواهید دید مرتب وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج را دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام می‌کند، حال سئوالی که در ذهن خطور می‌کند اینکه چرا در طول این سال‌ها عملکرد تولید برنج در واحد سطح بر مدار افزایشی نبوده و در حد دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن باقی مانده و حوزه تحقیقات کشاورزی در این مدت برای افزایش عملکرد این محصول بسیار مهم و راهبردی چه کرده است؟...................... . ............../..... کد 82 J

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .