جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

صادرات کود اوره تا تامین نیاز داخلی متوقف شود

 

 

کاج پرس-04/ 07/ 1401

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: مقابله با آفت پروانه بلوط خوار سفید به منابع مالی نیاز دارد و در نشست کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر نفت مقرر شد این وزارتخانه ۱۵میلیارد تومان اعتباری را که قول آن را داده بودند به این موضوع اختصاص دهند.

به گزارش کاج پرس، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نشستکمیسیون متبوع خود، گفت: با توجه به تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی و بازدید آنها از مناطق دارای جنگل های بلوط مقرر شده بود گروهی از کمیسیون کشاورزی وضعیت خسارات ناشی از آفت پروانه بلوط خوار را بررسی کنند که اینجانب از سوی کمیسیون اعزام شدم.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: از جنگل های بلوط استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد بازدید کردیم که بلوط های شهرستان های رستم، باشت و گچساران در این دو استان وضعیت مناسبی ندارد اما خوشبختانه در شهرستان یاسوج آلودگی مشاهده نشد. براساس بررسی های انجام شده میزان آلودگی جنگل های بلوط براساس گرما، رطوبت و ارتفاع کم و زیاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد نسل آفت پروانه بلوط خوار سفید در استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد 5 نسل و در استان لرستان 3 نسل است، عنوان کرد: وضعیت بیولوژی این آفت و ارتباط آن با حرارت، ارتفاع و رطوبت باید بررسی شود زیرا آن را برای سال های بعدی نیاز داریم و در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

اعظمی با اشاره به اینکه ادامه کار مقابله با آفت پروانه بلوط خوار سفید به منابع مالی نیاز دارد و در نشست کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر نفت مقرر شد این وزارتخانه 15میلیارد تومان اعتباری را که قول آن را داده بودند به این موضوع اختصاص دهند، ادامه داد: بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی تاکنون دولت اعتبار 50 میلیارد تومانی برای مبارزه با این آفت را اختصاص نداده است،بدون منابع مالی این کار پیش نمی‌رود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارش نهایی نظارت میدانی انجام شده در خصوص وضعیت خسارات آفت پروانه بلوط خوار سفید به زودی در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ادامه نشست کمیسیون کشاورزی نماینده ایران در سازمان خوار و بار جهانی (فائو) گزارشی از اقدامات انجام شده و نقش جمهوری اسلامی ایران در این سازمان ارائه کرد. ایران نقش بسیار موثری در سازمان فائو دارد زیرا جزء اولین عضوهای این سازمان می‌باشد.

اعظمی با بیان اینکه عضویت ایران در کمیته امنیت جهانی غذا با توجه به مجاورت با کشورهایی که دچار بحران غذایی هستند می‌تواند بسیار موثر باشد، گفت: همه کشورها به صورت برابر در سازمان فائو فعالیت کرده و مسائل سیاسی در آن لحاظ نمی‌شود و به صورت بی طرف برای امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی تلاش صورت می‌گیرد. عمده امورات فائو مبتنی بر آموزش و ترویج بوده و یکی از اقدامات آنها توسعه کشت گلخانه‌ای است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش پیرامون میزان آب و مسائل زیست محیطی حاشیه دریاچه ارومیه، حمایت از شتر دو کوهانه مغان از جمله پروژه های ایران در سازمان فائو است، افزود: متاسفانه تا کنون از فرصت های سازمان فائو بهره برداری لازم را نبرده ایم به همین دلیل مقرر شد بر روی ثبت مالکیت معنوی تولیدات ذخایر گیاهی و جانوری کشور فعالیت کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شد دفتر ایران در سازمان فائو نسبت به گذشته بسیار فعال تر شود و ماهانه به کمیسیون کشاورزی گزارش ارائه کند، تصریح کرد: نماینده سازمان فائو در ایران نیز باید فعال شود و می توانیم از منابع مالی و علمی این سازمان برای مقابله با پروانه بلوط خوار و سوسک حنایی خرما استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دستورکار بعدی نشست کمیسیون کشاورزی بررسی تامین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی، تامین سوخت هواپیمای کارگو حمل محصولات کشاورزی، تامین کود شیمیایی، برق دار کردن چاه های آب با حضور وزیر نفت بود، عنوان کرد: وزیر نفت اعلام کرد که سوخت مورد نیاز پمپ های دیزل چاه های آب دارای پروانه تامین می‌شود و چاه های بدون پروانه سوختی دریافت نمی‌کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس مقرر شد طی یک ماهه آینده مسئولان وزارتخانه های نفت و نیرو با حضور در کمیسیون کشاورزی گزارش خود را در خصوص برق دار کردن چاه های آب کشاورزی ارائه نمایند، تصریح کرد: وزارت نیرو متاسفانه به هر دلیل اقدام به ایجاد شبکه برق تا چاه های آب کشاورزی نکرده است.

اعظمی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشاورزی، پلاک و سند نداشتن برخی از تراکتورها و تجهیزات کشاورزی است که مقرر شد در صورت تایید وزارت جهاد کشاورزی سوخت مورد نیاز آنها به صورت موقت تامین شود، ادامه داد: متاسفانه شیوه نامه تامین سوخت هواپیماهای کارگو حمل محصولات کشاورزی تا کنون تهیه و مصوب نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس اعلام وزیر نفت در شش ماهه اول سال مصرف سوخت بنزین و نفت گاز کشور به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: در روزهای پایانی شهریورماه میزان مصرف بنزین 130 میلیون لیتر بوده در حالی که روزانه 104 میلیون لیتر تولید می‌شود و بخشی از این نیاز از ذخایر موجود تامین شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در زمینه تامین کود اوره تا کنون شکایتی از سوی کشاورزان دریافت نشده و دو وزارت نفت و جهاد کشاورزی به خوبی عمل کرده اند، افزود: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی از وزارت نفت درخواست کردند تا اولویت تامین خوراک را به واحدهای تولید کود اوره اختصاص دهند و تا زمانی که نیاز داخلی تامین نشده است کودی به کشورهای دیگر صادر نشود.

 

------------------------------------

به شبکه های اجتماعی ما بپیوندید:

کانال تلگرام: http://www.t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .