پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

رکورد بهره گیری از انرژی خورشیدی در سرزمین باران! 

بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر خورشید و باد در اروپا - پرتغال

رکورد بهره گیری از انرژی خورشیدی در سرزمین باران!

 

جمعه دوازدهم خرداد 1402    10:41 

کشاورزی آینده جهان

تهیه و تنظیم: فرانک مسعودی

بحران شدید آب در کشور از یک سو و مصرف بالای آب در نیروگاه های حرارتی از سوی دیگر، همچنین محدودیت منابع سوخت های فسیلی که برخی نیروگاه ها را وادار می سازد در زمستان ها مازوت بسوزانند و موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم آورند، گسترش استفاده از انرژی های پاک بادی و خورشیدی را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر در اقلیم ایران بدل کرده است و جای خوشبختی است که امروزه، با پیشرفت فناوری های مربوط به انرژی های تجدید پذیر در جهان، شرایط به گونه ای شده است که تولید برق با استفاده از انرژی های خورشیدی و بادی حتی از تولید برق با استفاده از نیروگاه های سوزاننده سوخت های فسیلی به صرفه تر است؛ موضوعی که مسئولان وزارت نیرو نیز به آن اذعان دارند و در مصاحبه ها بیان داشته اند.
حال در این ارتباط، به سراغ کشور پرتغال در قاره سبز و پر باران اروپا رفته ایم که رکورد جالبی در استفاده از انرژی های پاک برای تولید برق ثبت کرده است. بخوانیم:
بیش از نیمی از برق مصرفی در پرتغال اکنون از انرژی خورشید تامین می‌شود و اسپانیا، فنلاند و بلژیک نیز در این موضوع رکوردهای جدید را ثبت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های اندیشکده انرژی امبر(Ember)، برای اولین بار در پرتغال بیش از نیمی از برق مصرفی این کشور در ماه گذشته میلادی، به کمک برق تولیدی از انرژی‌های باد و خورشید تامین شده است.

به عبارت دیگر در ماه آوریل، ۵۱ درصد برق تولید شده در پرتغال حاصل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. رکورد پیش از آن نیز در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی ثبت شده بود که ۴۹ درصد از برق تولید شده در این کشور حاصل بهره گیری از نیروهای باد و خورشید بود.

در پرتغال نصب گستردۀ تجهیزات بهره گیری از انرژی خورشید همچنین واردات برق از اسپانیا و افت تقاضا باعث شد که با وجود کاهش تولید برق از مسیر نیروگاههای آبی به دلیل خشکسالی، میزان استفاده از انرژی تولید شده از سوخت‌های فسیلی تنها ۲۴ درصد باشد.

نیکلاس فولگهام، پژوهشگر اندیشکده امبر می‌گوید: «همزمان با پایان زمستان بحرانیِ اروپا، رشد استفاده از انرژی‌های باد و خورشید باعث سودآوری قابل توجهی شده است. در بهار امسال، انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر خشکسالی و قیمت بالای برق در سراسر اتحادیه همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دادند و سرعت نصب تجهیزات بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، نویدبخش رکوردهای مثبت بیشتری در تابستان است.»

پرتغال چگونه به چنین موفقیتی دست یافت؟

پرتغال مدتهاست که روی زیرساخت‌های خورشیدی خود کار کرده است و اکنون در حال بهره بردن از نتایج این کار است.

این کشور سال گذشته با نصب گستردۀ سامانه‌ها فتوولتایی، ظرفیت جذب انرژی خورشید را در سراسر کشور ۵۰ درصد افزایش داد؛ اقدامی که برای تامین برق حدود ۱ میلیون خانه کافی بود.

این کار باعث شد که میزان تولید انرژی از خورشید، در ماه آوریل به بالاترین حد خود یعنی ۳۶۰ گیگاوات در ساعت برسد که در مقایسه با رکورد قبلی (۳۰۰ گیگاوات در ساعت در ژوئیه و اوت ۲۰۲۲ میلادی) افزایش قابل توجهی محسوب می‌شد.

مت ایون، تحلیلگر امبر می‌گوید: «پرتغال وارد مرحله جدیدی از پروژۀ گذار از انرژی‌های فسیلی شده است. بهره گیری گسترده از قدرت باد این امکان را برای پرتغال فراهم کرد تا زغال سنگ را در سال ۲۰۲۱ حذف کند و اکنون نیز استفاده از انرژی خورشید در حال خارج کردن گاز از شبکه مصرف است.»

چه کشورهای اروپایی دیگری در حال شکستن رکوردهای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند؟

در بهار امسال، در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز میزان استفاده از انرژی‌های باد و خورشید رکوردها را شکست.

  • اسپانیا در ماه آوریل شاهد رکوردی بی‌سابقه در تولید برق از خورشید بود (۴.۲ تراوات ساعت برق یا ۲۲ درصد از کل برق تولیدی کشور) و برای ماههای تابستان که تابش خورشید در اوج خود است، انتظار رکوردهای بالاتری می‌رود.استفاده ترکیبی از انرژی‌های باد و خورشید نیز در این کشور رکورد جدیدی را به ثبت رساند و ۴۶ درصد از برق تولید شده در کشور را تشکیل داد.
  • سوئد در فوریه امسال بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) برق خود را به کمک انرژی‌های باد و خورشید تامین کرد.
  • این رقم در ماه آوریل در فنلاند به ۲۹ درصد رسید و بلژیک نیز ماه گذشته با تولید ۲ تراوات ساعت معادل ۲۹ درصد کل برق تولیدی در کشور، رکورد بی‌سابقه‌ای را برای استفاده از انرژی‌های باد و خورشید به ثبت رساند

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .