شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت عرضه مستقیم، بدون نقش مخرب واسطه ها؛ 

420 هزار تومان قیمت مناسبی برای هر کیلو گوشت گوسفندی است 

N_260.jpg

جمعه 19 اسفند 1401    14:01

کشاورزی آینده جهان:

فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران با ذکر این مطلب اظهار داشت: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی به ناگزیر قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی افزایش یافته و در عین حال، دامداران توان تولید خود را از دست داده و موازی با آن مردم هم قدرت خرید کافی برای گوشت قرمز را ندارند. در نهایت این فرایند، تولیدکننده‌ها در حاشیه سود اندک و بعضا ضرر و زیان هستند.

لذا ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز به دولت پیشنهاد می‌دهیم که با توجه به شرایط کنونی برای تداوم تولید، دام داخلی را در ابتدای هر سال خریداری و برای سه ماهه زمستان، گوشت ذخیره‌سازی کند.

به یاد داریم که دامداران عشایر در شهریور و مهر گذشته که قیمت نهاده ها به خاطر تغییر نرخ ارز تقریبا 6 برابر شده بود، در هر کیلو گوشت تقریبا 30 تا 35 هزار تومان زیان می دیدند زیرا قیمت تمام شده، 115 هزار تومان بود حال آنکه عشایر گوشت تولیدی خود را 75 هزار تومان می فروختند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران در گفتگو با کاج پرس اضافه کرد: با نگاهی به روند افزایش قیمت مواد پروتئینی طی ۵سال گذشته تاکنون متوجه می‌شویم که قیمت گوشت قرمز در مقایسه با آنها در این بازه زمانی، افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت این افزایش قیمت طی سه ماه گذشته روند طبیعی داشته ولی اینکه آیا مردم توان خرید دارند یا خیر موضوع دیگری است. به عبارت دیگر اگر این روند ادامه پیدا کند تولید گوشت خواهیم داشت ولی اگر قیمت آن را به اجبار پایین بیاوریم تولید از ریل خارج خواهد شد.

خرم در ادامه گفت: اگر امروز دام زنده را کیلویی ۱۶۵هزار تومان خریداری کنید با ضریب تبدیل ۲.۳دام به گوشت، عدد ۳۷۹هزار تومان به دست می‌آید. این دام وقتی کشتار و عرضه می‌شود نیز ۱۰درصد به آن اضافه و به حدود ۴۲۰هزار تومان می‌رسد که عددی منطقی است و اگر بیش از این مقدار شود نشان دهنده فاصله زیاد تولید تا مصرف و نقش مخرب دلال‌ها است.

وی در رابطه با تاثیر صادرات و قاچاق دام زنده و گوشت در کمبود و گرانی قیمت آنها گفت:خیلی نمی‌تواند باشد، ولی تاثیر خود را دارد. عددی از قاچاق در دست نیست که آن را تحلیل کنیم ولی بایستی کاری کنیم که ارزش پولمان حفظ شود تا قاچاق سودی نداشته باشد و این اتفاق رخ ندهد.

گفتنی است که پیش از این، اعتماد آنلاین روز پنج شنبه 18 اسفند، تیتری مبنی بر «قیمت گوشت نیم میلیون تومانی منطقی است» از متن این مصاحبه برداشت و درج کرده بود که واقعیت نداشت و موجب جنجال در چند رسانه فارسی زبان خارج از کشور شد!

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .