پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

140 رقم بذر معرفی شده گندم و جو در مزارع یا قفسه های دربسته!

160 رقم بذر معرفی شده گندم و جو در مزارع یا قفسه های دربسته!

 

پنج شنبه بیست و ششم خرداد 1401                  18:56

کاج پرس:

اخیرا گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، در خبری که کاج پرس هم انتشار داد گفته است بیش از 140 رقم بذر گندم و جو از سوی این موسسه از آغاز انقلاب تاکنون معرفی شده و چنین ادعا کرده است که از این 140 رقم مرکب از جو و گندم، 50 تا 60 رقم فعال گندم در عرصه داریم که به تولید کمک می کنند.

احتمالا منظور گودرز نجفیان از جمله آخر این بوده که این 50 تا 60 رقم هم اکنون در مزارع و اقلیم های مختلف کاشته و محصول آنها برداشت می شود. اینکه رئیس موسسه، گزارش دقیقی از تعداد رقم های مورد استفاده ندارد و تخمینی می گوید 50 تا 60 یعنی اختلافی 10 رقمی و یا اینکه نمی گوید از 140 رقم، دقیقا چند رقم گندم و با چه ویژگی هایی، باز هم نشان از عدم دقت گزارشی دارد که به ایشان داده اند!

به هر حال، موضوع این نوشته اینها نیست، بلکه پرسش این است که از این 140 نوع یا رقم بذر اصلاح شده گندم و جو، چه میزان، از چه زمانی، چگونه، در چه سطحی از مزارع و در چه اقلیم هایی استفاده شده است؟ یعنی هزینه های هنگفت و غیر قابل احصاء تحقیقات انجام شده برای این تعداد رقم اصلاح شده چقدر و راندمان این هزینه در مزارع چه بوده و چقدر توانسته است میزان تولید را، طی چند سال و به چه صورتی افزایش دهد؟

برای موسسه ای که زیرمجموعه تات (تحقیق، آموزش و ترویج) است موضوع بزرگ و سهل انگاری غیرقابل بخششی است که بیاید ارقامی از رقم های اصلاح شده جو و گندم را بدون تفکیک بگوید و نگوید فاصله قفسه ها یا گنجه های قفل شده محل نگهداری این رقم های اصلاح شده تا مزارع آبی و دیم و در اقصا نقاط کشور از نظر زمانی چقدر است؟

به بیان دیگر، چقدر طول می کشد که این ارقام اصلاح شده وارد مزارع کشور شوند؟

این موسسه فقط بابت تحقیق و دست یابی به بذرهای اصلاح شده از هر نوع و محصولی پول نمی گیرد، پیوست این تحقیق باید آموزش و ترویج و بهره گیری از این بذور اصلاح شده در مزارع باشد.

وظیفه و هدف اصلی این موسسه، همانند همه موسسات مشابه در دنیا، تاثیرگذاری بلاواسطه و مستمر سال به سال بر راندمان تولید است حال آنکه این موسسه به مثابه یک تشکیلات درون گرای بسته عمل می کند که با مزارع کشاورزی ایران رابطه خلاق و به روزی ندارد.

اگر بذری اصلاح و معرفی شود اما در قفسه های دربسته و سربسته مدتها بماند و گرد و خاک بخورد، هیچ تعریفی به جز خیانت به کشاورزی و کشاورزان مملکت و منافع ملی ندارد. کشور در شرایط کم آبی و مضیقه کنونی، آمار افزایش تولید در واحد سطح و در اقالیم متنوع می خواهد، نه ارقام درهم و مبهمی که معلوم نیست چقدر دقیق باشند و هیچ نهاد ناظری هم وجود ندارد که صحت و سقم آنها را تایید کند. اینگونه آمار و ارقام دادن ها بسیار آسان است اما نفعی برای حل مشکل افزایش راندمان تولید گندم در واحد سطح ندارد!

در پایان نمی توان انکار کرد که این موسسه با حضور دانشمند برجسته ای مانند دکتر نجفیان به پیشرفت های زیادی در تحقیق رسیده و انتقاد این نوشته نیز از این دستاوردها نیست، بلکه بحث ناکارآمدی و عدم بهره گیری مطلوب از این تحقیقات در عرصه تولید است که شامل سایر 21 موسسه تحت پوشش «تات»نیز می شود.

منصور انصاری

 

? در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

 

کانال تلگرام:

 

t.me/kajpress00

 

صفحه اینستاگرام:

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .