چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در کنار وارد کنندگان بخش خصوصی سموم

تحلیل کشاورزی: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در کنار وارد کنندگان بخش خصوصی سموم

 

شنبه پانزدهم مرداد 1401               18:26

کاج پرس:

شاهپور علائی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات که مسئولیت نظارت بر انواع سموم و قرنطینه گیاهی و محصولات صیفی سبزی و باغی را بر عهده دارد، طی نامه ای مشروح و مفصل با استنباط از موارد متعددی از قوانین و مقررات به ویژه اصل 44 قانون اساسی و برنامه های  بالادستی  توسعه به این نتیجه می رسد که باید واردات سموم و آفت کش ها توسط بخش خصوصی صورت گیرد و مثلا نباید شرکت خدمات حمایتی، سایر شرکت های مشابه دولتی و یا حتی اتحادیه ها و تعاونی های مرتبط به سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد این مقوله شوند.

 این نامه مفصل، مشروح و خسته کننده غیر اداری خطاب به دکتر حایک مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی بدون رونوشت برای معاون زراعت یا مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی که موضوع نامه منع این شرکت از واردات آفت کش هاست و فقط با یک رونوشت برای رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در تاریخ 24 تیر ماه گذشته صادر و ارسال شده، اما هم زمان به صورت عمومی در چند رسانه همسو با انجمن انتشار یافته است. از سوی دیگر شاهد هستیم که همین انجمن نیز نامه ای تقریبا با این موضوع به رئیس جمهوری می نویسد.

آنچه علایی مقدم می گوید به طور عام می تواند درست باشد و نقشی تعیین کننده در ایجاد رقابت و توسعه ایفا کند، اما در وضعیت مشخص کنونی که تقریبا رقابتی در بازار سموم، آفت کش ها و علف کش ها وجود ندارد و آفت ها روز به روز به علت سموم غیر استاندارد یا نحوه و میزان ترکیب آنها با آب در حال افزایش هستند، اینکه ایشان بدون هیچ بررسی و تحقیقی از مزارع و باغات یا حتی پرس و جو از معاونت های باغبانی و زراعت، در عرصه بازرگانی با واردکنندگان سموم آفت کش هم صدا می شود شائبه ایجاد می کند. نحوه نگارش نامه و استنادات آن خطاب به یک مقام دولتی و مشاور وزیر، همچنین انعکاس سریع و کمتر از چند ساعت آن در چند رسانه مسئله انگیز بود.  البته  این نامه در همان موقع برای «کاج پرس» هم ارسال و همین مطلب هم نگاشته شد ولی به دلایلی انتشار نیافت.

 گویا دکتر علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات، داستان های غم انگیز بازگشت کیوی ایرانی از هند یا فلفل دلمه ای از روسیه را به کلی فراموش کرده اند! بهتر آن بود که ایشان قبل از همصدایی با واردکنندگان سموم، از انواع و اقسام پتنت های سموم اعم از چینی و اروپایی با کیفیت های متفاوت، گزارشی واقعی به معاونت های زراعت و باغبانی ارائه می داد زیرا این دو معاونت هستند که مسئولیت افزایش بهره وری در محصولات زراعی و باغی و همچنین تحویل میوه سالم به مردم را بر عهده دارند نه واردکنندگان سموم و آفت کش ها و البته وظیفه اصلی سازمان حفظ نباتات نظارت بر کیفیت سموم و کودهاست نه دخالت در فعالیت بازرگانی و واردات آنها آنهم به این شیوه غیر معمول.

 دکتر علایی مقدم می توانست با دو خط توضیح، این نامه را نه از جانب سازمان خود، بلکه از سوی بخش خصوصی برای دکتر حایک مشاور وزیر با رونوشت های لازم ارسال و موضوع رسانه ای کردن آن را خود انجام دهد!

 موضوع دیگر اینکه، نامه رئیس سازمان حفظ نباتات یک طرفه است و در آن الزامی برای سم فروشان وجود ندارد، آیا بهتر نبود این سازمان، به جای هیاهو، ایجاد بدبینی و اقدامات تقابل جویانه با سیاست های زراعی وزارت جهاد کشاورزی و نقض دستور صریح  وزیر مبنی بر واردات 10 درصد از سموم توسط شرکت خدمات حمایتی برای ذخایر استراتژیک، در یک نشست درون سازمانی، دلیل دفاع خود از واردکنندگان سموم و آفت کش ها را با متولیان امر در میان می گذاشت و همانگونه که گفته می شود، از گزارش های متعدد آنان درباره ی بی اثر بودن سموم و آفت کش های کنونی مطلع می گردید؟

 اینکه واگذاری امور به بخش خصوصی، مورد نظر قانون گذار بوده است و حتی اگر بخشی از سهم واردات شرکت های دولتی یا تمامی آن به بخش خصوصی واگذار نشود، به قول ایشان از مصادیق تخلف قانونی است و همچنین اینکه بخاطر دفاع از وارد کنندگان سموم حتی باید وظایف حکومتی را نادیده گرفت، خود سر فصل دیگری است، ولی باید  از ایشان پرسید؛ آیا در شرایط کنونی کشور ضرورت و اولویت افزایش بهره وری یک بحث مع الفارق است؟

 ایشان وظیفه داشتند ابتدا از کمبود، نبود، بازار سیاه و تقلب در سموم آفت کش و کیفیت پایین آنها و ده ها مشکل و اعتراض زارعان و باغداران مطلع شوند و اعلام کنند مسبب این وضعیت و ضرر و زیان کشاورزان کیست، آنگاه به بهانه اجرای مُر قانون و اصل 44 قانون اساسی که یک بحث ساختاری است و دامنه شمول وسیعی دارد، شرکت خدمات کشاورزی یا هر شرکت دولتی را به خاطر واردات سموم، آفت کش و علف کش و به نفع واردکنندگان انحصاری سموم زیر سوال ببرند!

 آقای دکتر علایی مقدم، موقعیت و زمان تطبیق قانون با شرایط موجود را در نامه خود ملحوظ نکرده است. بدیهی است که این نامه مفصل و مشروح می تواند در یک شرایط عادی و متعارف پیگیری شود، اما در چنین وضعیتی که اعتماد کشاورزان نسبت به سموم و آفت کش های وارداتی توسط بخش خصوصی کم و بیش و به هر دلیل سلب شده و یک انحصار سازمان یافته در این رابطه عمل می کند، وجاهت ندارد. اصل این نامه به پیوست است.

منصور انصاری

 25 تیرماه 1401

تحلیل کشاورزی: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در کنار وارد کنندگان بخش خصوصی سموم

 

 

تحلیل کشاورزی: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در کنار وارد کنندگان بخش خصوصی سموم

به تلگرام کاج پرس بپیوندید:                                                                                 

        

 
 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .