پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مرغ، وزیر را بُرد!

مرغ وزیر را بُرد!

 

کشاورزی آینده جهان- تحریریه

سه شنبه 22 فروردین     14:36

روز یکشنبه 20 فروردین، در نشست صمیمانه وزیر جهادکشاورزی با مدیران مسئول مجلات تخصصی و پایگاه های خبری بخش کشاورزی مطالبی گفته شد که غالبا وزرا هنگام خداحافظی می گویند. گویا ساداتی نژاد می دانست که می رود و اشاره ای داشت به اجتناب ناپذیری افزایش قیمت کالاهای کشاورزی از جمله گوشت مرغ که مدت ها پس از عرضه آن زیر قیمت تمام شده برای مرغداران به دشواری خود را به قیمت مصوب 63 هزار تومان رسانید.

افزایش هزینه ها از بهمن ماه گذشته تاکنون به گونه ای بود که حتی این قیمت به زیان مرغداران بود. در اقع دولت، ساداتی نژاد را در تنگنای شدید ارزی و اعتبارات ریالی قرار داد و مدام از کنار گود آگاهانه فریاد می زد «لِنگش کن». اما این اتفاق نیفتاد و مرغ به ناگزیر طی ده روز گذشته به تدریج از مرز 86 هزار تومان عبور کرد، موضوعی که به دشواری می شود باور کرد وزیر جدید می تواند آن را به قیمت مصوب باز گرداند.

باید واقعیت را گفت؛ برای آنکه در آینده می آید، خواه آقامیری باشد خواه کسی دیگر، در ساختار یک اقتصاد در هم ریخته و منزوی از اقتصاد جهانی و کمبود شدید ارزی و بن بست های دریافت منابع مالی حاصل از فروش نفت نمی تواند برای بهبود وضعیت کشاورزی به ویژه در عرصه دام و طیور که از نظر تامین مواد اولیه بیش از 80 درصد وابسته به واردات است کاری از پیش ببرد.

زمینه برای رشد تولید و کاهش قیمت تمام شده را باید در سرچشمه یعنی اقتصاد کلان جستجو کرد. در شرایط کنونی کشور ما، نقش بهترین مدیریت های علمی و مشرف بر امور کشاورزی حداکثر 20 درصد است، پس با این جابجایی نباید انتظار معجزه داشت ضمن اینکه چنین اقدامات نابهنگامی، مسلما به زیان کشاورزان آن هم هنگام برداشت گندم و کلزا و سایر غلات خواهد بود.

به هر حال ساداتی نژاد تلاش خود را کرد و هر چه در توان داشت برای دست یابی به وضعیتی بهتر از آنچه هست به کار گرفت. بدون شک دولت از تجارب ساداتی نژاد در جاهای دیگر حتی در سمت های بالاتر استفاده می کند ولی این کشاورزان، دامداران و مرغداران هستند که زیان می بینند.

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال نمایید.

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .