شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد؛

لیست تمام گیاهان در معرض خطر انقراض، منتشر می‌شود

 

B_218.jpg

کشاورزی آینده جهان: 25/2/1402

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: لیست تمام گیاهان در معرض خطر انقراض به زودی توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع منتشر خواهد شد.

عادل جلیلی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگویی درباره گونه‌های گیاهی بومی تحت لیست قرمز IUCN بیان کرد: 25 سال پیش فهرستی از گیاهان بومی تحت لیست قرمز منتشر شد. در 5 سال گذشته، پروژه‌ای با همین مضمون، با مشارکت 45 گیاه شناس در سراسر کشور در دست انجام است. براساس شاخص IUCN گونه‌های مورد مطالعه ما در لیست قرمز، انحصاری، نادر و یا پراکنش گسترده تقسیم شده‌اند.

وی افزود: در این پروژه، عواملی که گونه‌های در معرض انقراض را تهدید می‌کند، درجه‌بندی می‌کنند. در حال حاضر، بررسی تک تک گونه‌های گیاهی موجود در کشور را انجام می‌دهیم. نتایج آن تا 6 ما ه ابتدایی سال جاری منتشر خواهد شد. به این ترتیب، لیست تمام گیاهان در معرض خطر انقراض به زودی توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع منتشر خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: با استناد به لیست گونه‌های قرمز گیاهان مشخص می‌شود که کدام گونه‌ها در معرض انقراض هستند. در کدام منطقه قرار دارند و چه چیزی آنها را تهدید می‌کند. به این ترتیب در مقیاس‌های مدیریتی مختلف نسبت به این مساله تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اثرات نتایج حاصل از شناسایی گونه‌های گیاهی در حال انقراض گفت: نتیجه موثر این تحقیقات سبب می‌شود تا بخش‌هایی را برای حفاظت از گونه‌های در حال انقراض به‌عنوان منطقه حفاظت شده در نظر بگیریم. به این ترتیب، اگر جایی باید معدن به کار گرفته شود، معدن را متوقف می‌کنیم و با استناد به این داده‌ها در لایه‌های مختلف مدیریتی در این رابطه تصمیم می‌گیرند. همه این عوامل در تصمیم‌سازی برای حفظ گونه‌های در حال انقراض کمک کننده است.

جلیلی درباره چگونگی بررسی گیاهان و قرار گرفتن در لیست قرمز تاکید کرد: در این پروژه، تمرکز ما بر روی گونه‌های گیاهی انحصاری و غیر انحصاری نادر و موارد تهدید کننده حیات این گونه از گیاهان است. به این ترتیب، عوامل موثر در این امر، از جمله چرای مفرط، تغییر کاربری اراضی محیط‌های طبیعی کشور، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ایران مهم‌ترین متغیر در بخش کشاورزی است که زمین‌های زراعی ما تبدیل به دیم‌زار و زمین‌های کشاورزی می‌شوند. در حال حاضر، در اطراف تهران گونه‌های گیاهی وسیعی را شناسایی کردیم که انحصاری بوده و فقط در ایران وجود دارند.

وی متذکر شد: در تهیه لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض، جمع‌بندی نهایی می‌کنیم، تا دریابیم که تک تک گونه‌های گیاهی در چه رده‌ای از انقراض هستند و چه عاملی باعث انقراض آنها شده و نهایتا چه راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق باید به کار بست.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: همه گونه‌های در معرض انقراض در نهایت به بحث غذایی مرتبط بوده و از منابع ژنتیکی به شمار می‌روند که برای آینده ضروری هستند. خیلی از این گونه‌ها مصرف دارویی و غذایی دارند و یا در آینده می‌توانند در زنجیره غذایی انسان و تامین علوفه قرار بگیرند. گیاهان مورد بررسی در لیست قرمز، هیچ کدام بدون استفاده نیستند و به یکدیگر برتری ندارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، جلیلی افزود: ما براساس شاخص IUCN چگونگی قرار گرفتن گیاهان در لیست قرمز را بررسی می‌کنیم. این لیست در مقیاس جهانی بررسی می‌شود. به این ترتیب، گیاهی در ایران ممکن است در معرض خطر باشد اما در کشور دیگر این‌طور نیست. معیار بین المللی لیست قرمز، شاخص گیاهانی که در نهایت در معرض انقراض کامل هستند را در فهرست خود قرار می‌دهد. اما لیست قرمز گونه‌های در معرض انقراض داخل، برای مدیریت کلان آن کشور است که داخل ایران، این نوع از گونه‌ها در معرض خطر هستند. به این ترتیب، باید به مدیریت مقیاس کلان در سطح استانی و چگونگی حفظ این گونه‌ها، توجه کرد. هر کدام از این لیست‌های قرمز داخلی و بین‌المللی، مقیاس خاص خودش را دارد....،........... کد 218 B

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .