شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

امکان اتصال استان‌ها به پنجره واحد زمین فراهم شده است / رصد و پایش ماهواره‌ای ۲۹ استان کشور

Dd_73.jpg

کشاورزی آینده جهان: 8/11/1402

رئیس سازمان امور اراضی کشور از فراهم شدن امکان اتصال تمامی استان‌ها به پنجره مدیریت واحد زمین در زمینه صدور مجوزها و اماکن خبر داد و گفت: رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای در ۲۹ استان کشور نیز در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی انجام شده و دو استان دیگر نیز تا پایان سال به این طرح خواهند پیوست.

رضا افلاطونی رییس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری یکشنبه ۷ بهمن ماه با تاکید بر اهمیت یکپارچه‌سازی و حفظ اراضی، گفت: خروج هر هکتار زمین کشاورزی سبب کاهش تولید ۸ تن از محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی با بیان این که مدیریت زمین به عنوان بستر تولید و امنیت زیستی و غذایی است و سازمان امور اراضی وظیفه حفظ و حراست از آن را برعهده دارد، افزود: تثبیت مالکیت، رفع تداخلات، سنددار کردن و یکپارچگی اراضی کشاورزی از مهم‌ترین وظایف و ماموریت‌های این سازمان برای حفظ و صیانت از اراضی و توسعه کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

افلاطونی ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه، ۴ میلیون و ۱۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده که با رشد ۱۲۰ درصدی همراه بوده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور از اجرای طرح تجمیع و یکپارچگی در سطح ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و یادآور شد: این مورد با رشد ۴۰۰ درصدی همراه بوده است.

وی درباره رفع تداخلات انجام شده در ۹ ماه گذشته سال جاری، گفت: ۳ میلیون و ۱۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با رشد ۱۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رفع تداخل شده است.

افلاطونی همچنین از فراهم شدن امکان اتصال تمامی استان‌ها به پنجره مدیریت واحد زمین در زمینه صدور مجوز‌ها و اماکن خبر داد و گفت: رصد و پایش هوشمند اراضی کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای در ۲۹ استان کشور نیز در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی انجام شده و دو استان دیگر نیز تا پایان سال به این طرح خواهند پیوست.

وی اضافه کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نخستین بخشنامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی نوشته شد و طی آن در ۴۱۱ طرح پایلوت به مساحت ۱۶۶ هزار هکتار، در ۲۵۶ شهرستان محتلف در حال انجام است.

به گفته رییس سازمان امور اراضی کشور، با توجه به برخی ناکارآمدی‌های قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی، امسال طرحی نیز تحت عنوان "تجمیع، ساماندهی و تثبیت اراضی کشاورزی" در مجلس اعلام وصول شده است.

وی به جایگاه وزارت جهادکشاورزی در مدیریت زمین اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های متولی در زمینه مدیریت و تصمیم‌گیری در مورد زمین است؛ البته دستگاه‌های دیگری از جمله شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت از محیط زیست و... نیز در این مورد مسوولیت‌هایی را برعهده دارند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، افلاطونی درباره آمار حدنگاری و سنددار شدن اراضی کشاورزی گفت: سال ۱۳۹۴ قانون رفع تداخلات تصویب شد، از زمان تصویب این قانون تا شهریور ۱۴۰۰ از کل اراضی کشاورزی که ۱۵ هزار هکتار است فقط یک میلیون هکتار یعنی معادل ۱۱ درصد رفع تداخلات شد.

وی افزود: البته از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۹ میلیون هکتار رفع تداخل شد که معادل ۶۳ درصد است........................... /..../............ // کد 73. Dd

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .