شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

تولید جدیدترین قفس های مدرن مرغ تخمگذار؛ دستاوردی حاصل علم، تجربه و صنعت با بازدهی بالا

 

 

 

کشاورزی آینده جهان- 08/ 11/ 1402

اخیرا مجموعه موفق «رها مرغ» در عرصه تولید تخم مرغ و مبتکر در حوزه بازار پر فراز و نشیب این صنعت، با جمع بندی تمام تجارب خود در رابطه با قفس های تخمگذار توانسته است با همکاری گروه صنعتی مرادی انواعی از قفس های مدرن و کاربردی را طراحی، تولید و به صنعت مرغ تخمگذار کشور معرفی کند.

مهندس کریم خطیبی در رابطه با این قفس های ساخت داخل می گوید: با بررسی انواع فقس های مرغ تخمگذار به ویژه یک نوع قفس تخمگذار ایتالیایی، با اتکا به تجارب ارزشمندی که گروه صنعتی مرادی داشتند بر آن شدیم که این نوع قفس را طراحی مجدد کنیم و با تلفیق عناصری که می تواند کارآمدی و کاربرد قفس ها را افزایش دهد الگوی ایرانی آن را بدون اتکا به خارج تولید کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: هدف ما در این زمینه خوداتکایی در تولید قفس و عدم نیاز به واردات آن بود.

وی یادآور شد: تحریم ها و کمبودهای ارزی ناشی از آن انگیزه ای ایجاد کرد که با بهره گیری از دانش تجربی سالیان متمادی تولید و نارسایی قفس های موجود در کشور که بر میزان بهره وری اثرگذار بودند، با کمک یک گروه صنعتی پیشرو و سرشناس مانند گروه صنعتی مرادی وارد کارزار خودکفایی در تجهیزات صنعت مرغ تخمگذار شویم. خوشبختانه این امر با همفکری و دانش تجربی محقق شد و به نوعی از قفس های مرغ تخمگذار دست یافتیم که در عرصه تولید بالاترین بازدهی را دارد و توانست حتی بر نوع ایتالیایی آن که الگوی ما بود برتری پیدا کند.

مهندس خطیبی مدیر «رها مرغ» و یکی از مرغداران با تجربه بسیار در عرصه تولید و بازرگانی به خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج پرس) می گوید: طراحی مجدد، ساخت و تولید انبوه این قفس به چند دلیل حائز اهمیت است که یکی را می توان قیمت مناسب این قفس ها به نسبت مشابه خارجی آنها با تمام دشواری هایی که برای واردات و پرداخت پول وجود دارد، دانست. خطیبی تشریح کرد: به تقریب می توان گفت با احتساب نرخ آزاد دلار که روز به روز هم در حال افزایش است، قیمت قفس تولید ساخت داخل حداقل 40 درصد زیر قیمت خارجی است و هزینه های نصب و حمل و نقل کمتری هم دارد.

وی، سهولت دسترسی به خدمات بعد از فروش یا تامین قطعات قفس تولید داخل، بدون نیاز به هزینه های هنگفت اقامت و اسکان کارشناس فنی خارجی و همچنین طولانی بودن زمان دسترسی به کارشناس و تعمیر و راه اندازی قفس در شرایطی که مرغداران به دلیل نقص فنی نمی توانند حتی با راندمان معمولی تولید کنند را از دیگر دلایل برتری قفس های تولید داخل برشمرد.

خطیبی گفت: موضوع تجهیزات مرغ گوشتی و تعمیر و نگهداری آن راحتتر است و دوره پروش هم کوتاه است اما در مورد قفس های وارداتی با کمک کارشناس خارجی با آنچه کارشناس قفس داخلی در فاصله کمتر از یک روز برای راه اندازی عازم می شود خیلی متفاوت است.

کاهش قیمت تمام شده

مهندس کریم خطیبی گفت: اصولا تولید با تکنولوژی برتر موجب سود بیشتر برای مرغدار می شود، میزان تلفات کاهش می یابد و امکان خارج کردن کود که ماندن آن در فضای مرغداری شرایط تهویه را دشوار می کند وجود دارد. لذا به مرغدارانی که با سرمایه گذاری هنگفت قصد تولید تخم مرغ دارند و با دشواری های بسیار مواجه اند حسب تجاربی که دارم توصیه می کنم از همان ابتدا از تکنولوژی های برتر بهره بگیرند زیرا سود حاصل آن به حدی است که هزینه استفاده از این قفس ها را برمی گرداند. خطیبی یادآور شد: بعضی تولیدکنندگان گمان دارند که هزینه چندانی برای قفس نکنند و به گمان خود صرفه جویی کنند، اما به واقع این صرفه جویی نیست، زیرا با بازدهی و بهره وری بالاست که صرفه جویی حاصل می شود. هزینه برای تکنولوژی برتر هزینه های انجام شده را برمی گرداند، لذا خریداری این قفس ها را به مرغداران تخمگذار توصیه می کنیم.

صرفه جویی ارزی

خطیبی مرغدار پیشرو و با تجربه به خبرنگار پایگاه خبری کاج پرس می گوید: با توجه به تنگناهای ارزی کشور نکته حائز اهمیت برای دولت این است که این ابتکار عمل موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی می شود. لذا ترویج این قفس ها حجم قابل توجهی صرفه جویی ارزی دارد و از دو طریق به اقتصاد صنعت مرغداری کمک می کند: یکی صرفه جویی ارزی و دوم بهره وری و افزایش تولید تخم مرغ که طبعا با قیمت تمام شده کمتر می تواند بر میزان مصرف بیفزاید. خطیبی گفت: بهره گیری از تکنولوژی افزایش بهره وری تولید با قیمت تمام شده کمتر در نهایت کمکی است به تامین امنیت غذایی کشور که امیدواریم مورد توجه مرغداران عزیز کشورمان که با ریسک بالای سرمایه گذاری به تولید تخم مرغ پرداخته اند، قرار گیرد.

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .