شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آبخیزداری راهگشای چالش خشکسالی است

Dd_94.jpg

کشاورزی آینده جهان: 10/11/1402

۲۴۱۶ طرح تحقیقاتی از ابتدای تاسیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور تاکنون به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در نشست خبری در قالب نهمین تور رسانه‌ای سازمان تات با بیان این مطلب گفت: اکنون ۱۷۶ طرح تحقیقاتی در دست اجرا است که ۶۶ طرح در سطح ستاد و ۱۱۰ طرح در سطح استان‌ها می‌باشد.

عطاءا... ابراهیمی افزود: رویکرد ما در سال‌های اخیر این بوده که به سمت نیازهای بخش اجرا حرکت کنیم و از این رو طرح‌های تحقیقاتی سفارشی مورد تقاضای بخش اجرا در دستورکار این پژوهشکده قرار گرفته است.

وی تعداد طرح‌های تحقیقاتی سفارشی از سوی دستگاه‌های اجرایی را ۴۰ مورد و عنوان و اظهار کرد: ۱۶ طرح در سطح ستاد و ۲۴ طرح در سطح استان‌ها در حال اجرا است.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: این پژوهشکده ۷۴۴ طرح در زمینه حفاظت خاک، ۶۵۶ طرح هیدرولوژیک و تولید آب، ۴۹۸ طرح مدیریت یکپارچه و مدیریت جامع حوزه آبخیز، ۱۵۳ طرح خشکسالی و تغییر اقلیم و ۳۶۵ طرح تحقیقاتی در زمینه مهندسی رودخانه و حفاظت از سواحل اجرا و یا در حال اجرا دارد.

وی ادامه داد: این پژوهشکده نسخه‌های جدیدی برای مدیریت آب و خاک در اختیار بخش‌های اجرایی می‌دهد.

ابراهیمی درباره پایلوت‌های تحقیقاتی نیز اذعان داشت: پایلوت‌های تحقیقاتی خوبی توسط این‌ پژوهشکده در راستای مدیریت منابع آب و آبخوانداری اجرا شده از جمله در منطقه وردیج در حوزه آبخیز شمال غرب تهران در سطح ۴۰۰ هکتار که در آن از ترکیب روش‌هایی همچون آبخیزداری، احیای پوشش گیاهی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی استفاده شده است.

ابراهیمی احیای اراضی تخریب یافته با روش استحصال آب و تبدیل به اراضی اقتصادی در شمال غرب کرج، استفاده از سیلاب‌ها، روش‌های آبخیزداری و آبخوانداری و پخش سیلاب برای احیای اراضی شور در هندیجان خوزستان در سطح یک هزار هکتار، مدیریت جامع آبخیز برکت در سطح ۲۷۰ هکتار و ایجاد سد یا بندهای زیرزمینی برای مدیریت بهتر منابع آبی و تاب‌آوری مناطق روستایی در شرایط خشکسالی را از جمله پایلوت‌های موفق این پژوهشکده برشمرد.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، حجم آبگیری این سدهای زیرزمینی را بین ۱۵ هزار تا ۶۰۰ هزار مترمکعب در سال عنوان کرد.

وی افزود: این سدهای زیرزمینی در استان‌هایی مانند کرمان، خراسان رضوی و سمنان احداث شده‌اند که بیشترین آن در کرمان است.

ابراهیمی تهیه اطلس‌های سیل، پهنه‌بندی بوم‌شناسی اقلیم و استحصال آب از مه و شرجی هوا در مناطق ساحلی جنوب و شمال کشور را از دیگر پایلوت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده نام برد.

وی اعتبارات امسال این پژوهشکده را بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد این اعتبار برای حقوق و دستمزد محققان هزینه می‌شود.

رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور تاکید کرد: برای اثربخشی فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور به حداقل ۱۰ برابر این اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به این که میانگین بارندگی‌های کشور از ۲۵۰ میلی‌متر در سال‌های اخیر به ۲۳۲ میلی‌متر کاهش یافته است، گفت: با توجه به کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی باید در حوزه آب و خاک برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد تا کشور از خشکسالی عبور کند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیمی افزود: آبخیزداری و آبخوانداری می‌تواند در زمینه خشکسالی، راهگشا باشد.

بنابراین گزارش، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و در پنج گروه تحقیقاتی شامل گروه مدیریت حوزه‌های آبخیز، هیدرولوژی و توسعه آب، تحقیقات مهندسی حفاظت آب و خاک، خشکسالی و تغییرات اقلیمی و مهندسی رودخانه و حفاظت از ساحل فعالیت می‌کند................/..../............ // کد 94. Dd

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .