شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۱۵ درصد اراضی آبی کشور در خوزستان است

Dd_104.jpg

کشاورزی آینده جهان: 11/11/1402

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از چالش‌های استان خوزستان را شوری خاک عنوان کرد و گفت: این استان با دارابودن افزون بر یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی, ۱۵ درصد اراضی آبی کشور را در اختیار دارد.

صفدر نیازی شهرکی در نشستی که در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد افزود: در حوزه آب اقدامات زیادی شده ولی در حوزه خاک اقدامات ناچیز بوده این در حالی است که بستر خاک در برخی مناطق دچار تضعیف شده و مواد آلی آنها از بین رفته است.

وی افزود: بدون خاک خوب با وجود آب فراوان نیز نمی‌توان محصول خوبی تولید کرد؛ امیدواریم مطالعات خاک‌شناسی و حاصلخیزی انجام شود.

معاون وزیر کشاورزی گفت: واحد امور خاک در خوزستان تشکیل شد که امیدواریم توسعه و تقویت شود تا بتوان وظایف سنگینی که بر دوش وزارت کشاورزی محول شده را در استان عملیاتی کند.

وی اظهارکرد: یکی از چالش‌های استان خوزستان موضوع شوری خاک است که باید برای آن هم تدبیر شود البته این امر بدون هماهنگی بین زراعت، باغبانی، مرکز تحقیقات، بخش خصوصی، تشکل‌ها و برنامه‌های مربوط به خاک محقق نمی‌شود.

نیازی شهرکی بازیابی داده‌های گذشته را ضروری دانست و بیان کرد: عوامل متعددی برای رشد گیاه موثر است که ۳۴درصد به عملیات آب و خاک، ۳۲ درصد به عملیات به‌نژادی و بقیه به عملیات به‌زراعی وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه حدود یک سوم میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی به آب و خاک وابسته است گفت: ظرفیت‌های فراوانی در استان خوزستان وجود دارد و به علت وجود این ظرفیت‌ها سرمایه گذاری کشاورزی را نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در خوزستان افزود: باید از نظر اعتبارات و حمایت، توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی خوزستان انجام شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، استان خوزستان با ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید حدود ۲۰ درصد مواد غذایی کشور را برعهده دارد................................../..../............ // کد 104. Dd

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .