شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

افتتاح آزمایشگاه کشت بافت تحقیقات کشاورزی استان مرکزی؛ مصداق تحقق صداقت دولت سیزدهم

Dd_150.jpg

کشاورزی آینده جهان: 21/11/1402

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دولت سیزدهم دولت صادق در وعده‌ها است که مصداق آن راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی کشت بافت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.

سیدمجتبی خیام‌نکویی در مراسم افتتاح آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ساخت این مرکز از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ بود که سال گذشته کلنگ‌زنی شد و کمتر از یک سال، احداث ساختمان و تجهیز آزمایشگاه به پایان رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در بخش کشاورزی افزود: آزمایشگاهی که امروز به بهره‌برداری رسید نخستین آزمایشگاهی است که در استان مرکزی ایجاد شده و قابلیت فعال کردن حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در استان مرکزی را دارد.

رییس سازمان تات خاطرنشان کرد: با افتتاح این آزمایشگاه و استفاده از تکنیک کشت بافت این قابلیت وجود دارد که نهال‌های مورد نیاز استان و هسته‌های اولیه بذری کاملا سالم و عاری از بیماری تولید شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت ما ۳۶ میلیون نفر و تولیدات کشاورزی در مجموع ۲۵ میلیون تن بود اما امروز تولید ۱۰۶ میلیون یعنی بیش از ۵ برابر افزایش یافته و به ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

این مقام مسوول تصریح کرد:۴۰ درصد این افزایش ناشی از سطح زیر کشت بوده و ۶۰ درصد ناشی از رسوخ دانش و فناوری که متولی آن سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بزرگترین سازمان تحقیقاتی غرب آسیا است.

خیام‌نکویی با اشاره به این که در ابتدای پیروزی انقلاب میانگین برداشت گندم آبی در واحد سطح ۱۷۰۰ کیلو بود، گفت: این رقم اکنون به ۴۴۰۰ تن رسیده است در حالی که رکورد تولید گندم در کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال در گندم نان به خودکفایی رسیدیم اما مهم استمرار خودکفایی است و این استمرار نیازمند امر بهره‌وری است که مکرر مورد تأکید رئیس‌جمهور قرار دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امنیت غذایی را مساله درجه یک کشور می‌دانند و با عمل به این توصیه می‌توانیم به خودکفایی دست یافته و صادر کننده نیز باشیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که مطالبه رهبر معظم انقلاب فقط امنیت غذایی پایدار نیست، بلکه ایشان اقتدار و حاکمیت غذایی را می‌خواهند، ادامه داد: این یعنی علاوه بر نیاز مردم خودمان بتوانیم برای مردم منطقه که به ما تکیه می‌کنند هم صادرات غذا داشته باشیم و این فقط از راه دانش‌بنیان شدن میسر است.

بازرس ویژه رییس‌جمهوری نیز در این آیین گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی یک مرکز علمی و راهبردی در جهت تأمین امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی و غذایی است.

حجت‌الاسلام درویشیان افزود: کشور ما روبه توسعه است و امیدواریم بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز کشور، حتی بخشی از نیاز کشورهای منطقه را هم تامین کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از کشاورزان ما آشنایی کافی با روش‌های جدید ندارند لذا باید اهتمام ویژه‌ای در بحث آموزش و ترویج داشته باشیم.

بازرس ویژه رییس‌جمهوری با اشاره به این که آموزش در بهره‌وری و سلامت محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، بر لزوم افزایش بهره‌وری آب و خاک تاکید کرد.

وی افزود: اگر از روش‌های درست و صحیح استفاده نشود، فرسایش خاک افزایش پیدا می‌کند و از طرفی باید در راستای افزایش بهره‌وری آب حرکت کنیم.

بازرس ویژه رییس جمهوری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بر بحث امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی کشاورزی تأکید دارند و حوزه امنیت غذایی از حوزه‌هایی است که دشمن تلاش دارد آن را دچار چالش کند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، درویشیان گفت: اهمیت امنیت غذایی امروز از امنیت فیزیکی و حتی امنیت مرزها بیشتر است به طوری که کشاورزی باید در رأس امور کشور باشد که رهبر معظم انقلاب هم مکرر فرمایشاتی در این زمینه دارند......................... ........... /..../............ // کد 150. Dd

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .