شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

قیمت مناسب کیفیت خوب و استمرار در صادرات؛

راهبرد اتحادیه سراسری برای تنظیم بازار داخل و ایجاد درآمد برای مرغداران

اخبار کشاورزی: قیمت مناسب کیفیت خوب و استمرار در صادرات؛  راهبرد اتحادیه سراسری برای تنظیم بازار داخل و ایجاد درآمد برای مرغداران

 

کشاورزی آینده جهان- دوشنبه 21 خرداد

منصور انصاری

بحثی که در نشست اتحادیه سراسری مرغداران توسط مدیرعامل این اتحادیه با حضور تعدادی از اعضای هیات مدیره با خبرنگاران در میان گذاشته شد، تاکید بر صادرات منظم و مستمر گوشت مرغ بود.

مهندس ابراهیمی به عنوان یکی از مدیران مطلع از صنعت مرغداری با سابقه طولانی در امر دامپروری کشور و عضویت در کمیسیون کشاورزی با تشریح راهبرد صادراتی گفت: صادارت باید مداوم و مستمر و به صورت متمرکز در دست اتحادیه سراسری مرغداران و زنجیره های تولید گوشت مرغ باشد تا سامان بگیرد که بازار صادراتی کنترل شود و دچار در هم ریختگی نگردد.

ابراهیمی با اشاره به مجوزی که پنجم اردیبهشت ماه با حمایت وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات گوشت مرغ صادر شده بود گفت: بر آن هستیم که بخشی از صادرات را در قالب انعقاد پروتکل هایی میان ایران و کشورهای متقاضی به گونه ای پیش ببریم که همیشه در تمام فصول صادرات به چند کشور منطقه داشته باشیم و سهم خود در بازار کشورهای همجوار را تثبیت کنیم.

ابراهیمی گفت: از سال گذشته تاکنون برنامه ریزی کرده ایم که صادرات از حالت گاه به گاهی و پراکنده خارج شود و گوشت مرغ ایران، در یک مسیر سازمان یافته، در حجم معین و قیمت رقابتی حضور مداوم در بازارهای خارجی داشته باشد.

مهندس ابراهیمی یادآور شد: صادرات، تضمینی برای تنظیم بازار داخل است. به همین خاطر موضوع افزایش جوجه ریزی تا سقف 150 میلیون قطعه در سال را برای اردیبهشت ماه گذشته با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و معاونت امور دام برنامه ریزی کرده ایم که مازاد تولید را صادر کنیم.

ایشان یادآور شد: در چارچوب صادرات منظم و مستمر برای حفظ بازارهای صادراتی در روزهای آینده نشستی با اقلیم کردستان داریم که بتوانیم به صورت منظم امر مهم و تعیین کننده صادرات را دنبال کنیم.

مهندس ابراهیمی گفت: سه موضوع مهم و تعیین کننده برای صدور گوشت مرغ ایران وجود دارد که همیشه و در صادرات به هر کشوری در هر سطحی باید آن را رعایت کنیم: کیفیت گوشت مرغ با تکیه بر جیره با کیفیت در دوران پرورش، قیمت مناسب و رقابتی در بازارهای هدف، متناسب با شرایط بازاری که به آن صادارت داریم و صادرات مستمر و پاسخ به تقاضای پیوسته و مداوم مشتریان خارجی. این سه شاخصه راهبردهایی است که مدیریت اتحادیه دنبال می کند.

تقاضای چینی ها برای گوشت مرغ ایرانی

مهندس ابراهیمی در این گفتگو به تقاضای چینی ها برای مرغ ایرانی که از نظر آنان از طعم و کیفیت خوبی برخوردار است اشاره کرد و گفت: چینی ها تماس هایی با اتحادیه گرفته اند و خواستار خرید مرغ ایران شده اند که ما هم دنبال می کنیم.

اتحادیه مجوز صادرات 12 هزار تن گوشت مرغ دارد

ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی که طی یک سال گذشته در مقام تصدی مسئولیت اتحادیه، توانسته است مسیر اتحادیه را به سمت ثبات در تولید و جهت گیری صادراتی با کمک و همکاری وزارت خانه هدایت کند گفت: از اسفند ماه گذشته تاکنون یعنی 19 خرداد، ما طبق آمار قابل اعتماد حدود 4 هزار تن گوشت مرغ صادر کرده ایم و این روند با توجه به مازاد مصرف داخل همچنان ادامه دارد. وی یادآور شد: در این اقدام سازمان دامپزشکی همکاری های بسیاری با اتحادیه داشته است.

مهندس ابراهیمی در پاسخ سوالی که حجم صادارت گوشت مرغ علاوه بر مجوز 12 هزار تن اتحادیه، برای سایر فعالان صنعت مرغداری چقدر است گفت: زنجیره ها هم 5 هزار تن مجوز صادرات دارند که با شیوه های خود و بعضا در هماهنگی با اتحادیه برای حفظ و تثبیت بازارهای خارجی عمل می کنند.

مهندس ابراهیمی گفت: همان طوری که گفته شد صادرات باید متمرکز باشد که امکان پایش آن وجود داشته باشد و بازارهای صادراتی آشفته نشوند. جز این قادر نخواهیم بود که صادراتی کنترل شده از نظر قیمت و کیفیت داشته باشیم.

در این نشست، مهندس حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مازندران، محمد حسین زمانی رئیس هیات مدیره اتحادیه فجر خوزستان، سید صدرالدین عظیمی رئیس اتحادیه و رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران فارس و اسماعیل ضربی مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی حضور داشتند که هر کدام مطالبی در تایید آنچه مهندس ابراهیمی مدیر عامل اتحادیه سراسری گفت بیان داشتند.

محمدحسین زمانی مدیرعامل اتحادیه فجر خوزستان در قیاس قیمت گوشت مرغ با حبوبات گفت: گوشت مرغ با همه مرارتی که برای تولید آن صرف می شود از حبوبات هم ارزانتر است، حال آنکه غذای اصلی مردم است.

عظیمی نیز با تاکید بسیار بر مستمر بودن صادرات گفت: اگر صادرات در این شرایط که جوجه ریزی افزایش یافته و تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز مصرف داخل است قطع شود، حتما تولید داخل آسیب جدی می بیند لذا تمام تلاش اتحادیه، دولت، مسئولان بازرگانی و نهادهایی چون گمرک و سازمان دامپزشکی باید این باشد که صادرات همچنان مستمر و پیوسته باقی بماند.

در پایان این نشست خبری، ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مجددا بر صادرات منظم، سازمان یافته و پایدار تاکید کرد و از رسانه ها خواست که موضوع را با تحلیل و تفسیر به عنوان یک ضرورت در چارچوب اقتصاد ملی دنبال کنند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .