اخبار کشاورزی:
کدام خوراکیها در خرداد ماه گران شدند؟
کشاورزی آینده جهان: 12/ تیر/1404
بررسی آمار رسمی از تغییرات قیمت خوراکیها در یکماهه اخیر و مقایسه آن با خرداد سال گذشته، از تداوم فشارهای تورمی بر سبد مصرفی خانوارها خبر میدهد. در حالی که برخی کالاهای خوراکی با کاهش قیمت مواجه بودهاند، قیمت گروهی دیگر از اقلام ضروری و پرمصرف رشدهای چشمگیر و بعضاً سهرقمی داشته است.
حبوبات
آمارهای خرداد ۱۴۰۴ نشان میدهد که علیرغم کاهش برخی قیمتها، هزینه واقعی سبد خوراکی خانوار همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد. افزایش قیمت اقلام اساسی و غیرقابل حذف مانند حبوبات، لبنیات و چای، بهمراتب اثرگذاری بیشتری بر معیشت خانوارها دارد تا کاهش فصلی خیار و سیبزمینی. چرا که کاهش قیمت برخی صیفیجات، بیشتر جنبه فصلی داشته و از پایداری لازم برای تعدیل تورم سبد خانوار برخوردار نیست.
یکی از نکات مهم در تحلیل دادهها، جدا کردن نوسانات فصلی از روندهای پایدار تورمی است. اگرچه برخی اقلام مانند خیار، سیبزمینی و پیاز کاهش یافتهاند، اما روند افزایشی در اقلامی مانند روغن، چای، رب گوجهفرنگی، حبوبات و لبنیات نشان میدهد که تورم هستهای بازار مواد غذایی هنوز مهار نشده است. این تورم بهطور مستقیم بر قدرت خرید خانوارها تأثیرگذار است
برای کنترل تورم غذایی، اصلاح نظام توزیع و حذف واسطهگری، و همچنین ایجاد مشوقهایی برای تولید داخلی بهویژه در حوزه حبوبات و لبنیات، از جمله اقدامات فوری و ضروری هستند.
جهش قیمت در بازار حبوبات و میوهها
یکی از شاخصهای مهم در تحلیل تورم مواد غذایی، قیمت حبوبات است که هم جایگزین ارزانتری برای پروتئینهای دامی محسوب میشوند و هم بهشدت وابسته به عوامل بیرونی مانند واردات، نرخ ارز و هزینههای حملونقل هستند. در خردادماه، اقلامی مانند لوبیا چیتی با رشد ۲۱۳ درصدی، لوبیا قرمز با ۱۱۱ درصد، نخود با ۱۰۰ درصد و عدس با ۸۳ درصد افزایش قیمت، نسبت به خرداد سال گذشته، بار دیگر جایگاه خود را بهعنوان شاخصهای پیشرو تورم غذایی تثبیت کردند. چنین رشدهایی نشاندهنده مشکل در زنجیره تأمین این اقلام، و احتمالاً تشدید فشار بر دهکهای پایین درآمدی است که وابستگی بیشتری به این منابع پروتئینی دارند.
در گروه میوهها، افزایش بیش از ۲۲۱ درصدی قیمت لیموترش در یکسال و بیش از ۴۶ درصدی در یکماه، بیش از آنکه ناشی از تورم ساختاری باشد، احتمالاً تحت تأثیر شوکهای فصلی و توزیعی رخ داده است.
این در حالی است که سیب با ۹۰.۸ درصد و پرتقال با ۴۸.۴ درصد افزایش نسبت به خرداد ۱۴۰۳، دیگر میوههایی هستند که با رشد قابلتوجه قیمت مواجه بودهاند. قیمت سیب و پرتقال دردوره یک ماهه هم به ترتیب ۱۴.۲ و ۸ درصد افزایش یافته اند. نوسانات قیمتی میوهها میتواند در فصول بعدی به سایر گروههای کالایی سرایت کند.
افزایش تدریجی قیمت لبنیات و مواد پروتئینی
در گروه لبنیات، آمارها از افزایش ملایم اما پیوسته قیمتها خبر میدهند. شیر پاستوریزه در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت ۶.۳ درصد افزایش داشته و نسبت به سال گذشته ۴۵.۸ درصد گرانتر شده است. ماست پاستوریزه با رشد ۸.۷ درصدی نسبت به ماه قبل و پنیر ایرانی پاستوریزه با ۵.۶ درصد افزایش، نشاندهنده روند تدریجی رشد قیمتها در این بخش هستند.به نظر میرسد فشار هزینه تولید (اعم از قیمت شیر خام، انرژی و بستهبندی) در حال منتقل شدن به مصرفکننده است.
در گروه گوشت، افزایش قیمت در ماه خرداد نسبتاً کنترلشده بوده است. گوشت گوسفند تنها ۲ درصد نسبت به اردیبهشت رشد داشته و در مقایسه با خرداد ۱۴۰۳ حدود ۱۶ درصد گرانتر شده است. این در حالی است که گوشت گاو و گوساله با افزایش ۱.۸ درصدی در یکماهه اخیر و ۱۰.۷ درصدی در مقیاس سالانه مواجه بوده است. در بازار ماهی نیز، ماهی قزلآلا برخلاف بسیاری از اقلام، در خردادماه کاهش ۰.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت داشته است.
کاهش قیمت در گروه صیفیجات
یکی از نکات قابلتوجه در گزارش خردادماه، کاهش قیمت گروهی از صیفیجات است. بر اساس آمار، سیبزمینی با کاهش ۱۲.۸ درصدی نسبت به اردیبهشت، بیشترین افت قیمت را در این گروه ثبت کرده است. کدو سبز (با ۱۱.۳ درصد کاهش)، خیار (۱۰.۳ درصد کاهش)، بادمجان (۸.۱ درصد کاهش) و فلفل دلمهای (۴.۵ درصد کاهش) نیز در این روند کاهشی قرار دارند.
کاهش قیمت صیفیجات در ماه خرداد معمولاً بهدلیل افزایش عرضه فصلی و برداشت بیشتر از مزارع اتفاق میافتد؛ با این حال، این کاهشها نتوانسته است اثر تورمی سایر گروههای کالایی را پوشش دهد.
تورم در گروه نوشیدنی و چاشنیها
در بخش نوشیدنیها، نوشابه گازدار نسبت به خرداد ۱۴۰۳ حدود ۶۷.۸ درصد گرانتر شده و قیمت آن تنها در یک ماه ۷.۷ درصد افزایش یافته است. دوغ پاستوریزه نیز با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به ماه قبل و ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.
به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، در میان چاشنیها نیز، سس گوجهفرنگی و سس مایونز به ترتیب با رشد ۳.۹ و ۴.۱ درصدی ماهانه و افزایش حدود ۴۰ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته مواجه بودهاند...........،.......... // 218 a.b
https://keshavarziayandehjahan.ir/fa
instagram.com/kajpressnews
eitaa.com/kajpress